Jakie są psychologiczne uwarunkowania autoagresji? Co należy wiedzieć o depresji? Jak nauczyciele i pedagodzy mogą pomóc w przypadku zachowań autoagresywnych, depresyjnych i prób samobójczych wśród dzieci i młodzieży?
Z roku na rok systematycznie wzrasta liczba zachowań autoagresywnych oraz samobójstw wśród młodzieży, a także obniża się próg wiekowy osób podejmujących próby samobójcze. Badania wskazują, iż u nastolatków, którzy doświadczyli wielu form przemocy, 25-krotnie wzrasta ryzyko prób samobójczych i 7-krotnie zwiększa się ryzyko samookaleczania się, szczególnie u dziewczyn. Zanim do tego dojdzie młody człowiek wysyła sygnały otoczeniu. Nie zawsze są one zauważane i właściwie odczytywane. Od dzieci wymaga się coraz więcej, a jednocześnie pozostawia je samym sobie, nie dając wsparcia czy pomocy. Jaka jest tu rola szkoły? Co należy do zadań nauczycieli i pedagogów?
MCDN Ośrodek w Tarnowie 8 grudnia zaprasza wszystkich zainteresowanych nauczycieli do udziału w seminarium „Autoagresja, depresja, zagrożenie samobójstwem dzieci i młodzieży. Modele pomocy”. W trakcie spotkania Agnieszka Latos – psycholog i Dyrektor Specjalistycznej Poradni Profilaktyczno-Terapeutycznej w Tarnowie opowie o czynnikach ryzyka i czynnikach chroniących dotyczących zachowań autoagresywnych, depresyjnych i prób samobójczych. Uczestnicy będą mieć okazję poznać psychologiczne uwarunkowania autoagresji, rodzaje zachowań autoagresywnych oraz skalę zjawiska, a co najważniejsze – dowiedzą się, jak udzielić pierwszej pomoc. Podczas seminarium przedstawione zostanie postępowanie terapeutyczne w pracy z osobami autoagresywnymi, depresyjnymi, zagrożonymi samobójstwem oraz omówione zostaną zasady bezpieczeństwa w pracy z dziećmi i młodzieżą m.in. informowanie rodziny, konstruowanie sieci wsparcia, tajemnica kontaktu terapeutycznego. Przeanalizowana zostaną również zagadnienia prawne i dylematy etyczne.
Szkolenie odbędzie się online za pomocą MS Teams. Zapraszamy do zapisów. Liczba miejsc jest ograniczona.
O zaiste błogosławiona noc, jedyna, która była godna poznać czas i godzinę zmartwychwstania Chrystusa. (Exsultet)
„Marzę, aby w każdej szkole w Polsce panowała atmosfera wsparcia dzieci z niepełnosprawnościami dla budowania więzi i wspierających relacji, aby integracja wszystkich ludzi, bez względu na ich sprawność lub stan zdrowia, stała się naturalną częścią pracy wychowawczej każdej szkoły” – usłyszeliśmy 22 marca br. podczas konferencji pt. „Edukacja bez barier – dobre praktyki w szkole”.