Konferencja naukowo-szkoleniowa zorganizowana 25 września w Ośrodku w Tarnowie zgromadziła nauczycieli, pedagogów, psychologów zatroskanych o zdrowie i funkcjonowanie coraz większej liczby dzieci i młodzieży, u których zauważa się zaburzenia nastroju i objawy depresji.
Depresja to poważna choroba, z którą zmaga się coraz więcej uczniów szkół. Powoduje wiele negatywnych skutków w funkcjonowaniu rodzinnym, społecznym oraz szkolnym młodego człowieka. Szczególnie niebezpiecznym zagrożeniem mogą być zachowania autodestrukcyjne, myśli i tendencje samobójcze. Jak wynika z badań ponad 2,5-krotnie zwiększyła się liczba prób samobójczych podejmowanych przez dzieci i młodzież w grupie wiekowej 13-18 lat między 2013 a 2019 rokiem. W 2013 roku osoby z tej grupy wiekowej podjęły 348 prób samobójczych, podczas gdy w 2019 roku było ich 905.
Konferencja „Depresja u dzieci i młodzieży. Poznać, zrozumieć, pomagać” była dobrą okazją do pogłębienia wiedzy na temat depresji, jej głównych czynników ryzyka, objawów, profilaktyki, leczenia oraz form wsparcia oferowanym chorym i ich otoczeniu.
Wykłady prowadzili specjaliści pracujący na co dzień z dziećmi i młodzieżą przejawiającą symptomy depresji. Dorota Wilanowska-Parda – specjalista psychiatra, Kierownik Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży Szpitala Klinicznego im. dr. Józefa Babińskiego w Krakowie w swoim wystąpieniu omówiła etiologię, obraz kliniczny oraz leczenie depresji u dzieci i młodzieży. Ujęcie diagnostyczno-terapeutyczne zaburzenia nastroju w wieku rozwojowym, poparte przykładami ze swojej praktyki, przedstawiła dr Kamila Lenkiewicz – psychoterapeuta, Dyrektor ds. Psychoterapeutycznych Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w Warszawie. Na pytanie, w jaki sposób depresja wpływa na funkcjonowanie poznawcze dzieci i młodzieży odpowiedziała dr n. med. Danuta Kossak – psycholog, Dyrektor Instytutu Psychologii Staropolskiej Szkoły Wyższej w Kielcach. O zagrożeniu suicydalnym w wieku adolescencji oraz formach interwencji kryzysowej mówiła podczas konferencji Agnieszka Latos – psycholog, Dyrektor Specjalistycznej Poradni Profilaktyczno-Terapeutycznej w Tarnowie.
Już wkrótce zapraszamy do udziału w kolejnych spotkaniach poświęconym specjalnym potrzebom edukacyjnym. Szczególnej uwadze polecamy warsztaty dla nauczycieli II i III etapu edukacyjnego, wychowawców placówek opiekuńczych, psychologów, pedagogów, doradców zawodowych: Jak pracować z uczniem przejawiającym problemy psychiczne?
W programie:
Już po raz czwarty Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Nowym Sączu zaprasza dyrektorów szkół i zainteresowanych nauczycieli (kandydatów na dyrektorów oraz osoby wspierające dyrektorów w procesie zarządzania szkołą/placówką) do udziału w kolejnym z cyklu spotkaniu pt. „Porozmawiajmy o wartościach”.
Subtelna myśl antyku leżąca u podstaw koncepcji człowieka i jego roli w świecie istotnie wpływa na kształt współczesności. Starożytna retoryka, literatura, filozofia, sztuka, w tym sztuka użytkowa, sport, historia i matematyka to przykłady dziedzictwa kulturowego, bez którego cywilizacyjnie bylibyśmy obecnie w zupełnie innym miejscu. Dlatego warto nieustannie pogłębiać wiedzę uczniów na temat naszych korzeni i […]