Jesteśmy świadkami znaczącej zmiany systemowej. Po 20 latach organizacja doradztwa metodycznego przestała być zadaniem samorządów i została oddana w ręce kuratora oświaty.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2019 poz. 1045).

Powierzanie zadań doradcy

Kluczową rolę odgrywa kurator oświaty, który:

  • powierza nauczycielowi zadania doradcy metodycznego i może cofnąć to powierzenie;
  • wskazuje publiczną placówkę doskonalenia prowadzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego, w której nauczyciel-doradca metodyczny będzie zatrudniony;
  • określa:
    • szczegółowy zakres zadań nauczyciela-doradcy metodycznego,
    • okres powierzenia zadań doradcy metodycznego,
    • wymiar zatrudnienia w placówce doskonalenia;
  • przygotowuje plan sieci doradztwa metodycznego na terenie województwa, w porozumieniu z dyrektorami publicznych placówek doskonalenia, biorąc pod uwagę:
    • liczbę nauczycieli poszczególnych specjalności w województwie,
    • potrzeby nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego,
    • konieczność zapewnienia nauczycielom równego dostępu terytorialnego i przedmiotowego do doradztwa metodycznego na terenie województwa;
  • publikuje na stronie internetowej kuratorium oświaty wykaz publicznych placówek doskonalenia na terenie województwa, w których nauczyciele realizują zadania doradcy metodycznego, ze wskazaniem specjalności nauczycieli-doradców metodycznych.

Zadania doradcy

Doradca metodyczny jest nauczycielem zatrudnionym w szkole, który z racji swojego doświadczenia i dorobku wspiera innych nauczycieli tej samej specjalności w różnych aspektach ich pracy. Zgodnie z rozporządzeniem powinien on wspomagać nauczycieli oraz rady pedagogiczne w:

  • rozwijaniu umiejętności metodycznych;
  • planowaniu, organizowaniu i badaniu efektów procesu dydaktyczno-wychowawczego, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb uczniów;
  • opracowywaniu, doborze i adaptacji programów nauczania;
  • podejmowaniu działań

Swoje zadania realizuje poprzez:

  • udzielanie indywidualnych konsultacji;
  • prowadzenie zajęć edukacyjnych, zajęć otwartych oraz zajęć warsztatowych;
  • organizowanie innych form doskonalenia wspomagających pracę dydaktyczno-wychowawczą nauczycieli;
  • organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli.

Kto może zostać doradcą?

Rozporządzenie stanowi, że trzeba być nauczycielem zatrudnionym w szkole lub placówce i posiadać:

  • kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówce doskonalenia, określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
  • stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego;
  • co najmniej dobrą ocenę pracy;
  • udokumentowane osiągnięcia zawodowe;
  • kompetencje społeczne, interpersonalne i komunikacyjne;
  • umiejętności z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej.

Kuratorzy oświaty mogą oczekiwać od kandydatów dodatkowych kompetencji.

Kto zatrudnia doradcę?

Doradca swoje zadania realizuje w ramach dodatkowej umowy o pracę w publicznej placówce doskonalenia, prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Umowa ta jest zawierana na okres, na który kurator powierzył mu zadania doradcy metodycznego. Łączny wymiar zatrudnienia w szkole/placówce i w publicznej placówce doskonalenia nie może przekraczać 1 i 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, określonego dla stanowiska zgodnego ze specjalnością nauczyciela-doradcy metodycznego.

Nowi doradcy w Małopolsce

Po pierwszym naborze ogłoszonym przez Małopolskiego Kuratora Oświaty, w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli zatrudniona została grupa doradców metodycznych:

  • Agnieszka Gietner (muzyka)
  • Joanna Jaklińska-Ciągło (j. polski)
  • Bożena Jopek (j. polski)
  • Krzysztof Pierzchała (wychowanie fizyczne)
  • Barbara Sykulska (j. polski)
  • Adam Szewczyk (przedmioty zawodowe)
  • Antonina Świeży (wychowanie do życia w rodzinie)
  • Joanna Wołoszyn (wychowanie do życia w rodzinie)
  • ks. Arkadiusz Zych (religia)

Wykaz doradców MCDN, obszar ich działania i zakres terytorialny znajdują się na stronie Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Drugą placówką wskazaną przez Małopolskiego Kuratora Oświaty, w której są zatrudnieni doradcy, jest Powiatowe Centrum Edukacji w Brzesku. Oto ich nazwiska i specjalności:

  • Katarzyna Ćwiąkała (przedmioty zawodowe)
  • Lidia Okrzesa (matematyka)
  • Jarosław Wytrwał (technika)

Zapraszamy nauczycieli z Małopolski do kontaktu z doradcami i korzystania z różnych form wsparcia: konsultacji indywidualnych, zajęć otwartych, form doskonalenia i sieci współpracy, które będą organizować.

Koordynatorzy w ośrodkach

Małgorzata Wojnarowska-Grzebień – MCDN ODN w Krakowie

tel. 12 4229306 w. 131, kom. 694 460 138

Napisz wiadomość

Wojciech Papaj – MCDN ODN w Nowym Sączu

tel. 18 443 71 72 w. 28, kom. 573 425 356

Napisz wiadomość