27.10.2020

Efekt synergii w procesie uczenia (się)

Czy połączenie dwóch różnych metod kształcenia – nauki tradycyjnej opartej na bezpośrednim kontakcie z nauczycielem oraz e-learningu z wykorzystaniem komputera i Internetu – może uczynić proces uczenia (się) bardziej skutecznym
i efektywnym?

21 października ponad 120 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, matematyki oraz przedmiotów przyrodniczych szkoły podstawowej wzięło udział w konferencji online pt. Blended learning w nauczaniu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, zorganizowanej przez MCDN Ośrodek w Krakowie. Małgorzata Dutka-Mucha, wicedyrektor MCDN ds. Ośrodka w Krakowie, dokonując uroczystego otwarcia konferencji, podkreśliła znaczenie nowatorskich rozwiązań dydaktycznych w rozwijaniu kompetencji matematyczno-przyrodniczych uczniów oraz zalety połączenia e-learningu i tradycyjnej edukacji w nauczaniu interdyscyplinarnym.

Pierwsze wystąpienie pt. Modelowanie procesu nauczania w edukacji wczesnoszkolnej z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych wygłosiła Katarzyna Sieniawska, dyrektor do spraw dydaktyczno-wychowawczych Da Vinci Publicznej Szkoły Podstawowej w Krakowie, pedagog, logopeda, terapeuta. Zaprezentowała przykłady zastosowania narzędzi TIK w prowadzeniu zajęć dla najmłodszych uczniów z uwzględnieniem elementów grywalizacji, escape roomu i metody lekcji odwróconej.

Następnie Joanna Palińska, nauczyciel matematyki, doradca metodyczny PCEiK w Oleśnicy, konsultant ds. edukacji matematycznej we Wrocławskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli, przybliżyła zagadnienia związane z realizacją matematycznych projektów edukacyjnych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych. Przedstawiła przykłady projektów, które z powodzeniem realizowała ze swoimi uczniami klas 4–8 szkoły podstawowej oraz omówiła zasady innowacji pedagogicznej realizowanej przy użyciu narzędzi TIK.

Dr Kinga Wierzbicka, nauczyciel przyrody, biologii, fizyki i chemii, doradca metodyczny MCDN Ośrodek w Krakowie, poszukiwała odpowiedzi na pytanie: czy elementy nauczania na odległość mogą pozostać z nami na zajęciach stacjonarnych? W czasie interaktywnego wykładu pt. E-biologia i e-fizyka na lekcjach stacjonarnych prezentowała nowatorskie rozwiązania, które stosuje w pracy z uczniami m.in. wykorzystanie Genially na lekcji odwróconej, podsumowanie lekcji w oparciu
o Quizizz, przygotowanie testu, krzyżówki i eksperymentu online.

Na zakończenie dr Karol Dudek-Różycki, pracownik Wydziału Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego, nauczyciel chemii w liceum, przewodniczący Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych oraz doradca metodyczny MCDN Ośrodek w Krakowie, opowiedział o nauczaniu chemii i geografii przy użyciu smartfona. Zaprezentował bezpłatne aplikacje, których użycie nie tylko ubarwia lekcje chemii, ale sprawia, że uczniowie z większym zaangażowaniem realizują wybrane zagadnienia z podstawy programowej. Podał również przykłady współczesnych wersji „gier terenowych”, które można wykorzystać w nauce geografii. Ukazał korzyści płynące z połączenia grywalizacji, aktywności ruchowej oraz działań w terenie z mobilnymi technologiami i poznawaniem najbliższej okolicy.

Uczestnicy konferencji mieli możliwość zadawania pytań prelegentom oraz brali udziału w konkursie prowadzonym w aplikacji Quizizz przez dr Kingę Wierzbicką. Dla zwycięzców przygotowano nagrody, które można odebrać w Ośrodku w Krakowie w terminie do końca roku szkolnego.

Kontynuując nasze wsparcie w doskonaleniu warsztatu już 4 listopada zapraszamy nauczycieli szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz branżowych województwa małopolskiego do udziału w kolejnej konferencji online UCZEŃ I NAUCZYCIEL PRZYSZŁOŚCI – kompetencje kluczowe w praktyce szkolnej.

W programie:

Wykład inauguracyjny: Na szkolnych ścieżkach kompetencji. Społeczny wymiar edukacji w XXI wieku, rozwój ucznia w kontekście jego przyszłości edukacyjnej i zawodowej, kto, kiedy i jak sprawdza nasze kompetencje.

Spotkania w grupach przedmiotowych z nauczycielami doradcami metodycznymi:

  • Wokół Balladyny Juliusza Słowackiego.
  • Kompetencje cyfrowe uczniów na lekcjach języka obcego.
  • Kształtowanie kompetencji kluczowych na lekcjach biologii i wychowania fizycznego.
  • Bez drogowskazu nie znajdą drogi (EDB, doradztwo zawodowe, przedmioty zawodowe).
  • W rodzinie siła, czyli o kompetencjach kluczowych na lekcjach wdż.
  • Czy na lekcji muzyki wprowadzamy kompetencje kluczowe?

Galeria

wróć do listy aktualności
arrow
Facebook
YouTube