19.05.2021

Innowacyjny nauczyciel dla kreatywnego ucznia

19 maja około 500 nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa małopolskiego wzięło udział w konferencji online, zorganizowanej przez doradców metodycznych MCDN Ośrodka w Krakowie.

Patronat nad wydarzeniem objęli Witold Kozłowski, Marszałek Województwa Małopolskiego oraz Barbara Nowak, Małopolski Kurator Oświaty. Konferencja miała na celu zainspirowanie nauczycieli do działań innowacyjnych oraz promowanie nowatorskich rozwiązań. Uroczystego otwarcia konferencji dokonał dr Łukasz Cieślik, dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Podczas wykładu Odwaga innowatora w trudnych czasach” Małgorzata Wojnarowska-Grzebień – konsultant ds. edukacji historycznej i obywatelskiej zaprezentowała istotę działań innowacyjnych, aspekty prawne i procedury, kluczową rolę dyrektora oraz źródła inspiracji dla nauczycieli szukających niekonwencjonalnych rozwiązań.

O innowacyjnym projekcie interdyscyplinarnym, łączącym edukację polonistyczną i muzyczną, opowiedziała Agnieszka Gietner – doradca metodyczny ds. muzyki oraz Barbara Sykulska i Agatę Wójcik – doradcy ds. języka polskiego. Prelegentki zaprezentowały pomysły na lekcje, będące „podróżą po wielu lądach”, poprzez łączenie treści, uświadomienie uczniom zależności między przedmiotami, systematyzowanie wiedzy, wykorzystywanie umiejętności, uruchamianie kreatywności.

Podczas wystąpienia „Biologiczna i chemiczna innowacja” dr Kinga Wierzbicka – doradca metodyczny ds. biologii i dr Karol Dudek-Różycki – doradca metodyczny ds. chemii wprowadzili powiew świeżości, przedstawiając propozycje innowacji z zakresu biologii i chemii.

Agnieszka Kurnik – doradca metodyczny ds. technologii informacyjno-komunikacyjnej poprowadziła warsztat „Inter@ktywny uczeń”, podczas którego uczestnicy poznali bezpłatne strony i narzędzia przydatne do konstruowania lekcji z wykorzystaniem umiejętności cyfrowych uczniów.

„Zaprezentuj się! Propozycja innowacji metodycznej kształtującej umiejętności prezentacyjne i autoprezentacyjne u nastolatków” to temat wystąpienia dr Joanny Rzońcy – doradcy metodycznego ds. plastyki i technologii informacyjno-komunikacyjnych, która opowiedziała o czterech formach prezentacyjnych: Pecha Kucha, Speech, Story Up oraz Elevator Pitch na przykładzie całorocznych projektów edukacyjnych.

W wystąpieniu „Uczeń to nie skrzynka pocztowa na wiedzę dydaktyczną …, czyli o lekcjach WDŻ inaczej” Antonina Świeży i Joanna Wołoszyn – doradcy metodyczni ds. WDŻ przedstawiły propozycje, jak sprawić, by lekcje WDŻ były inne niż wszystkie, by chciało się w nich uczestniczyć niezależnie od wieku, by były lekarstwem na przytłaczającą, schorowaną rzeczywistość, a jednocześnie inspirowały, motywowały, bawiły i skłaniały do refleksji. Wśród propozycji zaprezentowane zostały gry interakcyjne Vopla oraz szerokie możliwości wykorzystania filmów fabularnych, krótkometrażowych i animowanych.

Wychowanie fizyczne to przedmiot, który daje ogromne możliwości zastosowania innowacji. Doradcy metodyczni: Daniel Domagała, Tomasz Dudek i Agata Wdowik zainspirowali i zachęcili nauczycieli do tworzenia innowacji, dzieląc się własnym doświadczeniem i dobrymi praktykami. W trakcie wykładu „Wychowanie fizyczne – innowacje w praktyce” przedstawiono zostały propozycje innowacji, które można realizować zarówno w czasie nauczania zdalnego, jaki i nauki stacjonarnej.

Galeria

wróć do listy aktualności
arrow
Facebook
YouTube