16.04.2021

Inspirująco o nauczaniu przedmiotów przyrodniczych

Około 500 nauczycieli przedmiotów przyrodniczych w dniu 21 kwietnia wzięło udział w konferencji online zorganizowanej z okazji Dnia Ziemi we współpracy z Centrum Edukacji Przyrodniczej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Patronat nad wydarzeniem objął Witold Kozłowski, Marszałek Województwa Małopolskiego oraz Barbara Nowak, Małopolski Kurator Oświaty. Konferencja miała na celu doskonalenie kompetencji nauczycieli przedmiotów przyrodniczych w zakresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem eksperymentu i nowoczesnych technologii, a uroczystego jej otwarcia dokonał dr Łukasz Cieślik, dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Podczas interaktywnego wykładu inauguracyjnego dr Robert Czuchnowski, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie wprowadził uczestników do metodologii nauczania przedmiotów przyrodniczych opartej na odkrywaniu naukowym, opierając się na 5-etapowym cyklu nauczania i uczenia się oraz rozwijania umiejętności uczniów.

Wystąpienie dr. Pawła Cieśli, pracownika Katedry Dydaktyki Biologii i Chemii w Instytucie Biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie dotyczyło aktywnego uczenia się przyrody, ze zwróceniem uwagi na integrację prostych eksperymentów i nowoczesnej technologii sprzyjających nauce przedmiotów przyrodniczych. Zaprezentowane zostały także propozycje zajęć terenowych.

„Przejdźmy się! O wykorzystaniu wirtualnego spaceru w edukacji” – to temat kolejnego wystąpienia.
Dr Anna Zubek, pracownik Centrum Edukacji Przyrodniczej UJ „zabrała” uczestników konferencji
w niezwykłą wirtualną podróż m.in. na dno oceaniczne i na powierzchnię Marsa, a także omówiła rolę tego typu zajęć w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych na przykładzie ekspozycji Centrum Edukacji Przyrodniczej UJ.

Jak zachęcić uczniów do poznawania otaczającego nas świata? Propozycje obserwacji prostych doświadczeń oraz ciekawych eksperymentów, dzięki którym młodzi przyrodnicy będą aktywnie pracować na lekcjach i nie tylko, zaprezentowała dr Kinga Wierzbicka, nauczyciel doradca metodyczny MCDN Ośrodka w Krakowie.

Dr Katarzyna Kopeć, kierownik Muzeum Przyrodniczego ISEZ Polskiej Akademii Nauk w swoim wykładzie „Wystawy muzealne narzędziem do poznania przyrody” omówiła działalność naukową, wystawienniczą i popularyzatorską muzeum oraz zaprosiła nauczycieli wraz z uczniami na warsztaty związane z wystawami muzealnymi dostosowanymi do grup wiekowych.

Jak uczynić coś z niczego? Czyli jak sobie radzić z doświadczeniami chemicznymi podczas nauczania online to propozycja kolejnego eksperta dr. Karola Dudka-Różyckiego, nauczyciela doradcy metodycznego MCDN Ośrodka w Krakowie oraz pracownika Wydziału Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Albert Einstein powiedział: „Wpatrz się głęboko, głęboko w przyrodę, a wtedy wszystko lepiej zrozumiesz”. Potwierdzeniem tej myśli były pasjonujące i inspirujące wykłady oraz pokazy doświadczeń i eksperymentów, które spotkały się z dużym zainteresowaniem i uznaniem wśród nauczycieli.

GALERIA

wróć do listy aktualności
arrow
Facebook
YouTube