Wielkie wydarzenie edukacyjne realizowane cyklicznie od kilku lat przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Salon Wydawców – Edukacja XXI wieku – drobiazgowo planowane i dwukrotnie przekładane – zostało zrealizowane online 27 i 28 maja dla nauczycieli, pedagogów, psychologów szkolnych.
„Nauczyciel wobec współczesnych uzależnień dzieci i młodzieży” to temat tegorocznej konferencji, która odbyła się zdalnie na platformie MS Teams. Dzięki przychylności zaproszonych prelegentów spotkaliśmy się w dwóch grupach, aby wszyscy (około 200 osób) mogli skorzystać i wysłuchać bardzo ciekawych wykładów.
Pierwszy wykład zatytułowany „Autoagresja u dzieci i młodzieży” wygłosił dr hab. n. med. Maciej Pilecki – kierownik Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Katedry Psychiatrii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego. W swojej prezentacji przedstawił bardzo trudne, ale jakże ważne zagadnienie samobójstw wśród dzieci i młodzieży. Uczestnicy dowiedzieli się, jak przerażająco duża jest skala tego zjawiska w Polsce. Wystarczy wspomnieć, że z powodu samobójstw ginie obecnie więcej nastolatków niż w wypadkach komunikacyjnych, a dane GUS potwierdzają tendencję wzrostową współczynnika samobójstw w grupie 15-19 lat, w okresie ostatnich 5 lat.
Kolejny omawiany temat to „Współczesne uzależnienia u dzieci i młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem uzależnień od nowych technologii” wygłoszony przez doświadczonego psychoterapeutę – Jarosława Bugaja, pracującego z osobami uzależnionymi od alkoholu, narkotyków, gier hazardowych, Internetu, zakupów, pracy oraz innego rodzaju czynności.
Była to okazja do omówienia istoty uzależnienia, jego wieloaspektowych przyczyn i szerokiej gamy możliwości pomocowych dla osób z „problemem”. Warto podkreślić, że wszystkie uzależnienia łączy jeden mechanizm i można go wyjaśnić w ujęciu warunkowania instrumentalnego. Poczucie braku kompetencji życiowych oraz różnego rodzaju dyskomfort emocjonalny popycha człowieka do poszukiwania szybkiej i przewidywanej gratyfikacji, którą można osiągnąć dzięki określonej substancji lub zachowaniu.
I tu dochodzimy do ważnej roli profilaktyki zachowań ryzykownych realizowanych cyklicznie w szkołach, począwszy od najmłodszych klas, a w roku szkolnym 2019/2020 w sposób szczególny, gdyż profilaktyka uzależnień stanowi jeden z kierunków polityki oświatowej państwa.
Niespodzianką dla uczestników IX Salonu Wydawców były bardzo obszerne materiały przygotowane przez prelegentów oraz przedstawicieli instytucji, którzy wsparli nasze działania.
Należą do nich:
Główny nacisk konferencji został położony na roli nauczyciela w zapobieganiu, ale też diagnozowaniu i świadczeniu pomocy uczniom oraz ich rodzinom. Często to nauczyciel, wychowawca, pedagog czy psycholog szkolny jest pierwszą osobą obserwującą niepokojące sygnały i symptomy informujące, że coś nieprawidłowego dzieje się w rodzinie. Jego zawodowym i moralnym obowiązkiem jest podejmowanie wszelkich działań zmierzających do poinformowania rodziców i dyrektora szkoły/placówki o swoich przypuszczeniach dotyczących nieprawidłowości w rozwoju i skierowaniu ucznia do specjalisty. W najbardziej skrajnych przypadkach uzasadnione jest również skierowanie wniosku do Sądu Rodzinnego z prośbą o zbadanie sytuacji rodzinnej w celu szeroko rozumianego DOBRA DZIECKA.
Już po raz czwarty Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Nowym Sączu zaprasza dyrektorów szkół i zainteresowanych nauczycieli (kandydatów na dyrektorów oraz osoby wspierające dyrektorów w procesie zarządzania szkołą/placówką) do udziału w kolejnym z cyklu spotkaniu pt. „Porozmawiajmy o wartościach”.
Subtelna myśl antyku leżąca u podstaw koncepcji człowieka i jego roli w świecie istotnie wpływa na kształt współczesności. Starożytna retoryka, literatura, filozofia, sztuka, w tym sztuka użytkowa, sport, historia i matematyka to przykłady dziedzictwa kulturowego, bez którego cywilizacyjnie bylibyśmy obecnie w zupełnie innym miejscu. Dlatego warto nieustannie pogłębiać wiedzę uczniów na temat naszych korzeni i […]