05.11.2024

Jak to rozwiązać? – postawy uczniów i nauczycieli wobec zadań matematycznych – publikacja pokonferencyjna

Prelegenci i uczestnicy konferencji

Dziękujemy wszystkim uczestnikom za liczny udział w konferencji „Jak to rozwiązać? – postawy uczniów i nauczycieli wobec zadań matematycznych” zorganizowanej przez Ośrodek Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie we współpracy z Oddziałem Krakowskim Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki.

Spotkanie odbyło się 24 października br. w formie hybrydowej. Wydarzenie zgromadziło ok. 300 nauczycieli matematyki szkół podstawowych i ponadpodstawowych, zainteresowanych nowoczesnym podejściem do nauczania matematyki.

Konferencję rozpoczął wykład dr. Witolda Pająka, profesora oświaty i nauczyciela w Powiatowym Zespole nr 1 Szkół Ogólnokształcących w Oświęcimiu, który przedstawił refleksje na temat metod uczenia rozwiązywania zadań w liceum. Podzielił się swoim doświadczeniem i omówił wyzwania, jakie napotyka w pracy z młodzieżą oraz sposoby na motywowanie uczniów do myślenia analitycznego.

Następnie Teresa Sklepek i Robert Czeryna, nauczyciele krakowskich szkół podstawowych zaprezentowali zadania konkursowe autentycznie rozwiązywane przez uczniów. Zadania pochodziły z cieszącego się dużym zainteresowaniem konkursu „Krakowska Matematyka” organizowanego od wielu lat przez Oddział Krakowski SNM. Jako doświadczeni nauczyciele i egzaminatorzy przybliżyli uczestnikom różnorodne strategie, jakie uczniowie stosują podczas rozwiązywania zadań.

Kolejnym punktem programu był wykład Sandry Branickiej i Doroty Handzlik, studentek matematyki z UKEN w Krakowie, które omówiły rolę analogii w matematyce jako narzędzia wspomagającego, ale także czasem przeszkadzającego w nauczaniu. Ich prezentacja zwróciła uwagę na potrzebę rozważnego wykorzystywania analogii, aby skutecznie wspierać proces uczenia się.

Ostatni wykład Haliny Pulchny z Ośrodka MCDN w Krakowie i Marka Legutko z OK SNM skłonił uczestników do namysłu nad wpływem postaw nauczycieli na stosunek uczniów do matematyki. Odwołując się do tradycji Krakowskiej Szkoły Dydaktyki Matematyki oraz dorobku prof. Zofii Krygowskiej i dr Marii Legutko, prelegenci podkreślili znaczenie rozwijania myślenia matematycznego uczniów poprzez zadania problemowe, a także kształtowania postaw twórczych i intelektualnej samodzielności.

Konferencja dostarczyła uczestnikom inspiracji i konkretnych wskazówek do pracy z uczniami. Podkreślono, jak ważna jest elastyczność w doborze metod nauczania oraz wrażliwość na potrzeby uczniów. Szczególnie cenne były przykłady i refleksje praktyków, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami oraz skutecznymi strategiami pracy z uczniami.

Dbając o dalszy rozwój edukacji matematycznej i jakość nauczania matematyki, zapraszamy do kolejnych wspólnych działań i wymiany doświadczeń.

Galeria zdjęć

W sobotę, 16 listopada br. serdecznie zapraszamy nauczycieli matematyki wszystkich etapów edukacyjnych do udziału w konferencja pt. „Matematyka na Szlaku” organizowanej przez Oddział Krakowski SNM przy współpracy z Ośrodkiem MCDN w Krakowie. Wydarzenie odbędzie się w XX Liceum Ogólnokształcącym im. Leopolda Staffa w Krakowie, przy ul. Szlak 5.

Będzie to doskonała okazja, aby spotkać się w realnej przestrzeni, podzielić się doświadczeniami z innymi nauczycielami oraz poszerzyć swoje umiejętności w inspirującej, współpracującej społeczności.

Więcej informacji i możliwość zapisu

Serdeczne zapraszamy !

wróć do listy aktualności
arrow
Facebook
YouTube