09.12.2020

Jan Paweł II – człowiek wartości i pojednania

Co (i jak!) należy przedsięwziąć, aby „całe to duchowe dziedzictwo”, któremu na imię Jan Paweł II „raz jeszcze przyjąć”, nie nużyć się i nie zniechęcać? Jakie aspekty życia i nauczania papieża stano-wią szczególną wartość dla nauczania i wychowania? Gdzie szukać inspiracji dydaktycznej dla dzia-łań nauczycieli i wychowawców?

Poszukiwaniu odpowiedzi na te i inne pytania poświęcona była konferencja „Jan Paweł II – człowiek wartości i pojednania”, która zorganizowana została zdalnie 15 grudnia przez Ośrodek w Nowym Sączu. Wydarzenie odbyło się pod honorowym patronatem Małopolskiego Kuratora Oświaty – Barbary Nowak oraz Marszałka Województwa Małopolskiego – Witolda Kozłowskiego.

Konferencja miała na celu zaprezentowanie środowiska polskiego i żydowskiego z czasów młodości Karola Wojtyły i Wilhelma (Jurka) Klugera jako kontekstu dla problematyki kształtowania postaw współczesnego młodego pokolenia w oparciu o wartości głoszone przez Jana Pawła II. Otwarcia konferencji dokonał Zygmunt Fryczek, Wicedyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli ds. Ośrodka w Nowym Sączu, spotkanie poprowadził Wojciech Papaj, nauczyciel konsultant.

Horyzonty poznawcze oraz doświadczenie indywidualne i społeczne naszych czasów wyznaczają takie pojęcia jak: globalizacja, rozszerzona rzeczywistość, sztuczna inteligencja, posthumanizm. Wobec takiej dynamiki radykalnych zmian już nie tylko w otoczeniu człowieka, ale sięgającego samej istoty – duchowej, a nawet fizycznej – człowieczeństwa, kategorie „pamięci i tożsamości” mogą w najbliższych latach odegrać kluczową rolę i to szczególnie w życiu młodych generacji. Jak prowadzić proces dydaktyczno-wychowawczy, by nie tylko zachować dziedzictwo Jana Pawła II, ale także czerpać z niego inspirację do zachowania własnej tożsamości w świecie, który tożsamość próbuje traktować jako kolejny gadżet służący „samorealizacji”?

Merytoryczny trzon konferencji stanowiły prelekcje o charakterze historycznym, dydaktycznym, filozoficzno-pastoralnym i filozoficzno-literackim. Dr Marcin Chorązki i Roksana Szczypta-Szczęch z Instytutu Pamięci Narodowej przedstawili relacje polsko-żydowskie czasu młodości Karola Wojtyły. Opisali społeczny i historyczny kontekst formacji światopoglądowej pokolenia Karola Wojtyły i Wilhelma Klugera – doświadczenie wielokulturowej II Rzeczypospolitej z jej barwną różnorodnością, ale też napięciami i konfliktami, zamknięte tragiczną nocą lat niemieckiej okupacji i holokaustu.

Ks. dr Bartosz Bąk, duszpasterz, katecheta, nauczyciel akademicki związany z tarnowskim środowiskiem akademickim, zaprezentował referat pt. „Pamięć, tożsamość i pojednanie – wartość spotkania”, odnosząc się do kluczowych dla filozofii i nauczania papieża pojęć osoby i zbiorowości, ich świadomości i relacji wzajemnych. Relacje te muszą opierać się na autonomii, a więc wymagają świadomej tożsamości oraz budującej ją pamięci. Dziedzictwo Jana Pawła II daje wiele sposobności do tego, by „pamięć i tożsamość” (jednostkową i zbiorową) wzmacniać.

W kolejnej części konferencji Andrzej Zarych, Dyrektor Małopolskiego Centrum Kultury „Sokół” przedstawił nagranie „Tryptyku rzymskiego”, teologiczno-filozoficznego poematu Jana Pawła II w interpretacji aktorów Teatru Robotniczego w Nowym Sączu. Odnosząc się do zagadnienia dziedzictwa papieskiego nie tylko w edukacji, ale – szerzej – w życiu społecznym, wskazał na nieoczekiwany, a brzemienny w treści kontekst lingwistyczny: otóż niezwykle istotne dla tekstów biblijnych słowo „łaska” w języku hebrajskim oznacza również „życzliwość”. I tę życzliwość właśnie można uznać za jeden ze znaczących elementów nauczania i życia Jana Pawła II.

Konferencję zakończyła dyskusja nt. „Jan Paweł II – dziedzictwo dla nauczania i wychowania”. Wskazano w niej zarówno na potrzebę ponownego „odkrycia” papieża przez młode pokolenia, interpretacji jego nauczania i myśli filozoficznej w kontekście nowych potrzeb społecznych i komunikacyjnych, jak również na ogrom możliwości pozostawionych nam przez patrona konferencji. Pojawiły się także pomysły konkretnych działań, współpracy podmiotów reprezentowanych przez uczestników dyskusji, co pozwala z nadzieją patrzeć w przyszłość.

W konferencji wzięło udział ok. 75 nauczycieli, wychowawców i dyrektorów szkół (w tym szkół noszących imię Jana Pawła II). Podsumowując to wydarzenie, Zygmunt Fryczek, Wicedyrektor MCDN ds. Ośrodka w Nowym Sączu zadeklarował, że placówka będzie nadal angażować się w utrwalanie i rozszerzanie pamięci o tym społecznym, duchowym i intelektualnym fenomenie, jaki stanowi dziedzictwo Papieża-Polaka.

Galeria

wróć do listy aktualności
arrow
Facebook
YouTube