Potrzeba upowszechnienia życia i artystycznego dorobku Mariana Kołodzieja oraz refleksja nad zagadnieniem wychowania młodych ludzi do wartości, do odpowiedzialnych decyzji towarzyszyły w dniu 5 października br. uczestnikom konferencji „Klisze pamięci. Labirynty” Mariana Kołodzieja a wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości zorganizowanej w Centrum Św. Maksymiliana w Harmężach.
Wśród prelegentów goszczono Małgorzatę Abramowicz z Muzeum Narodowego w Gdańsku oraz o. dr. Piotra Cubera OFMConv, rektora Bazyliki Mniejszej św. Franciszka z Asyżu w Krakowie. Uczestnicy konferencji zostali również zaproszeni do kuratorskiego zwiedzenia wystawy prac Mariana Kołodzieja, które są niezwykłym świadectwem dramatu jednego z pierwszych więźniów KL Auschwitz i jednocześnie pokazują heroiczne zwycięstwo odniesione w obozie przez św. Maksymiliana Marię Kolbego. Konferencję zamykały warsztaty metodyczne, podczas których wypracowano scenariusze zajęć z języka polskiego, historii, sztuki oraz zajęć z wychowawcą.
Wydarzenie wpisało się w kierunki polityki oświatowej państwa na bieżący rok szkolny, odnosząc się do jednego z priorytetów wskazanych przez Ministra Edukacji i Nauki: „Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji”.
Spotkanie zostało objęte honorowym patronatem przez Ministra Edukacji i Nauki oraz Małopolskiego Kuratora Oświaty Barbarę Nowak, która dokonała uroczystego otwarcia konferencji. Odczytano również list Ministra Edukacji i Nauki, Przemysława Czarnka, skierowany do organizatorów i uczestników konferencji.
Już po raz czwarty Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Nowym Sączu zaprasza dyrektorów szkół i zainteresowanych nauczycieli (kandydatów na dyrektorów oraz osoby wspierające dyrektorów w procesie zarządzania szkołą/placówką) do udziału w kolejnym z cyklu spotkaniu pt. „Porozmawiajmy o wartościach”.
Subtelna myśl antyku leżąca u podstaw koncepcji człowieka i jego roli w świecie istotnie wpływa na kształt współczesności. Starożytna retoryka, literatura, filozofia, sztuka, w tym sztuka użytkowa, sport, historia i matematyka to przykłady dziedzictwa kulturowego, bez którego cywilizacyjnie bylibyśmy obecnie w zupełnie innym miejscu. Dlatego warto nieustannie pogłębiać wiedzę uczniów na temat naszych korzeni i […]