W dniu 30 września odbyła się konferencja dla nauczycieli pn. „80. rocznica wybuchu II wojny światowej. Jak uczyć o II wojnie światowej?” zorganizowana przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z Instytutem Pamięci Narodowej.
W spotkaniu uczestniczyło 100 nauczycieli, dyrektorów szkół i placówek oświatowych. Uroczystego otwarcia konferencji dokonał dr Łukasz Cieślik, dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. W swoim wystąpieniu zwrócił uwagę, że jednym z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w bieżącym roku szkolnym jest wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych. Następnie dr hab. Filip Musiał, dyrektor Oddziału IPN w Krakowie powitał zebranych, podziękował za organizację konferencji oraz podkreślił znaczenie współpracy Instytutu Pamięci Narodowej Oddział w Krakowie z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Konferencja rozpoczęła się wystąpieniem Krzysztofa Pięciaka z Oddziału IPN w Krakowie na temat przebiegu wydarzeń we wrześniu 1939 r. w Małopolsce. Następnie o znaczeniu i możliwościach wykorzystania muzeów II wojny jako narzędzia edukacji, na przykładzie Trasy Pamięci Muzeum Krakowa, mówiła Monika Bednarek, kierownik i kustosz Oddziału Muzeum Krakowa – Fabryka Emalia Oskara Schindlera, autorka opracowań na temat Fabryki. Na zakończenie konferencji Michał Masłowski, Naczelnik Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN w Krakowie przybliżył zagadnienia związane z problematyką nauczania o II wojnie światowej oraz zaprezentował materiały edukacyjne dla nauczycieli na temat II wojny.
Celem konferencji było poszerzenie i aktualizacja wiedzy w zakresie działań i wydarzeń historycznych, które miały miejsce w Małopolsce w pierwszych miesiącach II wojny światowej, przedstawienie możliwości realizacji edukacji historycznej w przestrzeni muzealnej oraz doskonalenie i wspomaganie nauczycieli w zakresie nauczania historii najnowszej.
„Rozwój daje moc” – dlatego dbajmy o jakość kształcenia od najmłodszych lat i już na etapie wychowania przedszkolnego sięgajmy po niekonwencjonalne rozwiązania pedagogiczne stymulujące indywidualny rozwój dziecka, ich kreatywność i ciekawość oraz zachęcajmy do aktywnego uczestnictwa w procesie nauki.
Ponadczasowa aktualność starożytności i współczesna potrzeba sięgania po kulturowe toposy antyku to myśl przewodnia konferencji naukowo-dydaktycznej dla nauczycieli organizowanej 18 kwietnia br. przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodek w Tarnowie we współpracy z Instytutem Archeologii Klasycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego i Muzeum Ziemi Tarnowskiej.