Zapraszamy wszystkich pasjonatów przyrody na kolejną edycję Małopolskiego Forum Przedmiotów Przyrodniczych, które w tym roku potrwa od 23 kwietnia do 10 czerwca 2025 r. Oferujemy wiele wydarzeń towarzyszących współorganizowanych z licznymi współpracującymi z nami instytucjami. Zapisz się! – Przyjdź! – Zainspiruj się!
Celem IV MFPP jest inspirowanie nauczycieli do podejmowania działań umożliwiających rozwijanie wśród uczniów zainteresowań i pasji przyrodniczych poprzez motywowanie ich do aktywności i samorozwoju, pogłębianie wiedzy i umiejętności przedmiotowych oraz rozwijanie twórczego myślenia.
Realizacja kierunku polityki oświatowej państwa 5.0. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
PROGRAM KONFERENCJI:
15.00-15.30 Rejestracja uczestników
15.30-15.40 UROCZYSTE ROZPOCZĘCIE KONFERENCJI
15.40-16.10 Korzenie i skrzydła, czyli czego potrzebuje dziecko, aby rozwinąć w sobie pasję.
Każde dziecko jest inne i przychodzi na świat kompletne. Kluczem do jego szczęśliwego i harmonijnego rozwoju jest odkrycie tego, kim naprawdę jest i jaki potencjał nosi w sobie. Dla dorosłego to zaproszenie do pracy ogrodnika, a nie demiurga. To zadanie bycia kimś, kto jest zainteresowany towarzyszeniem we wzroście, a nie tworzeniem według własnej wizji. W wystąpieniu przyjrzymy się pomocy dziecku w zapuszczaniu korzeni własnej tożsamości i rozwijaniu skrzydeł wiary w siebie.
dr Magdalena Żyła – pasjonatka rozwoju osobistego człowieka zgodnego z jego talentami i unikalnym potencjałem. Z wykształcenia mgr filologii polskiej i teologii, dr nauk teologicznych. Pracuje jako nauczyciel akademicki na UPJPII, coach koaktywyny i trenerka talentów oraz nauczyciel konsultant w MCDN Ośrodku w Krakowie. Wspiera nauczycieli w obszarze edukacji polonistycznej, rozwoju zawodowego i osobistego, coachingu i mentoringu w edukacji i wychowaniu.
16.15-16.45 Co się kryje pod ziemią, czyli o eksploracji i badaniach jaskiń.
Czym różni się grotołaz od speleologa? Jakie badania prowadzi się w jaskiniach i do czego mogą one służyć? Bazując na doświadczeniach prelegenta, uczestnicy konferencji dowiedzą się również, jak ważną rolę w pobudzaniu motywacji uczniów pełnią wycieczki geograficzne.
dr Michał Zatorski – nauczyciel doradca metodyczny ds. geografii MCDN Ośrodka w Krakowie, nauczyciel geografii w SP nr 4 w Krakowie, taternik jaskiniowy i członek Sekcji Speleologicznej Polskiego Towarzystwa Przyrodników im. Kopernika. W swojej pracy naukowej od wielu lat zajmuje się geomorfologią strukturalną, geoochroną, geoturystyką oraz waloryzacją środowiska abiotycznego ze szczególnym uwzględnieniem jaskiń. Autor publikacji naukowych o tematyce geomorfologii strukturalnej i dydaktycznych o tematyce zajęć terenowych, progresywizmu pedagogicznego, edukacji antydyskryminacyjnej na lekcjach geografii, a także edukacji architektoniczno-urbanistycznej w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju.
16.50-17.20 Paleontologia w kalejdoskopie czasu: Badania nad kopalnymi bezkręgowcami jako elementy układanki kopalnej fauny.
Kopalne bezkręgowce stanowią cenne źródło informacji o historii życia na Ziemi, umożliwiając rekonstrukcję dawnych środowisk, przebiegu zmian klimatycznych, wędrówek kontynentów oraz wpływu masowych wymierań na różnorodność biologiczną. Kopalne morskie bezkręgowce, czyli skamieniałości organizmów takich jak amonity, belemnity, trylobity i inne, dostarczają cennych informacji o dawnych środowiskach morskich, klimacie i temperaturach, a także o procesach ewolucyjnych. Skamieniałości morskich bezkręgowców, obecne w oceanach przez setki milionów lat, służą jako doskonałe wskaźniki stratygraficzne – pomagają określić wiek warstw skalnych, w których zostały znalezione, wspiera to badania geologiczne i poszukiwanie złóż minerałów oraz ropy naftowej i gazu. Natomiast kopalne lądowe bezkręgowce w przeważającej większości to owady, często zachowane jako inkluzje w różnowiekowych żywicach (bursztynach) lub jako odciski w skałach, dostarczają informacji o dawnych ekosystemy lądowych. Mogą świadczyć o obecności lasów, typach roślinności, a także wzajemnych zależnościach ekologicznych między roślinami a owadami zapylającymi (koewolucji). Przykładem mogą być kopalne pszczoły, chrząszcze czy muchówki, które wskazują na współistnienie roślin kwiatowych już we wczesnych epokach geologicznych.
dr hab. Katarzyna Kopeć – doktorat z nauk biologicznych na Uniwersytecie Pedagogicznym. Habilitację uzyskała w Instytucie Systematyki i Ewolucji Zwierząt PAN. Przez ponad osiem lat kierownik Muzeum Przyrodniczego ISEZ PAN. Obszar badań obejmuje wymarłe muchówki głównie z rodziny Limoniidae oraz Mecoptera.
17.25-17.55 Meteoryty – goście z kosmosu.
Meteoryty to najstarsza materia z jaką możemy się zetknąć w przyrodzie. Ich fragmenty poszukiwane są przez pasjonatów na całym świecie. To odłamki skał, z których powstały między innymi planety układu słonecznego. Poznamy ich podstawowe rodzaje, metody poszukiwań, a także znaczenie dla naszej wiedzy o powstaniu życia na Ziemi. Dowiemy się jaka jest różnica między meteoroidem, meteorem i meteorytem oraz poznamy ich praktyczne zastosowanie.
Janusz Nicewicz – astronom, nauczyciel, absolwent kierunku astronomia na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Od 15 lat związany z Młodzieżowym Obserwatorium Astronomicznym im. Kazimierza Kordylewskiego w Niepołomicach, gdzie prowadzi wykłady, seanse planetarium i pokazy nieba dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Przez wiele lat współpracował z Uniwersytetem Dzieci. Od 2020 roku związany ze Szkolnym Obserwatorium Astronomicznym
w Sułkowicach-Bolęcinie, a od 2022 z Obserwatorium Astronomicznym im. Tadeusza Banachiewicza na Lubomirze. Jego pasją jest popularyzacja astronomii, a także fotografia obiektów nocnego nieba: Księżyca, planet, mgławic, galaktyk i ciekawych zjawisk na niebie.
18.00-18.30 A Ty grasz w Zielone?
Podczas wystąpienia zaprezentowane zostanę metody edukacji outdoorowej wspierające rozwój uczniów w kontekście realizacji treści z podstawy programowej obejmującej nauczanie wczesnoszkolne oraz dalsze etapy kształcenia.
Dawid Masło – absolwent biologii i chemii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz Międzynarodowego Studium Doktoranckiego Nauk Przyrodniczych Polskiej Akademii Nauk, doktorant Instytutu ochrony Przyrody PAN w Krakowie. Autor
i współautor publikacji naukowych, felietonów popularnonaukowych, przyrodniczych pomocy dydaktycznych oraz audycji radiowej Przystanek Przyroda w Radio Kraków. Laureat nagrody Ministerstwa Edukacji i Nauki „Popularyzator Nauki” w 2020 r. Animator roku 2024. Badacz motyli dziennych oraz wieloletni członek Polskiego Towarzystwa Entomologicznego. Kierownik Centrum Edukacji Ekologicznej „Symbioza” ZZM w Krakowie. Edukator Przyrodniczy. Jeden z ekspertów okrągłego stołu dla edukacji klimatycznej w Polsce.
18.35-19.05 Niewidzialne światło – widzialne efekty.
Ultrafiolet to światło niewidzialne dla ludzkiego oka. Jednak wiele substancji dopiero w obecności światła UV pokazuje swoje prawdziwe oblicze. Doświadczenia ze zjawiskiem fluorescencji zachwycają uczniów i angażują ich ciekawość, co jest znakomitym punktem wyjścia do skutecznego zgłębienia tematu i dalszych rozważań z zakresu szeroko rozumianych nauk matematyczno-przyrodniczych.
Aleksandra Kowalska – z wykształcenia nauczycielka fizyki i matematyki. Z zawodu, a przede wszystkim z pasji, popularyzatorka astronomii i innych nauk przyrodniczych. Od 2017 roku pracuje w Młodzieżowym Obserwatorium Astronomicznym w Niepołomicach, gdzie oprócz prowadzenia zajęć edukacyjnych zajmuje się koordynowaniem na terenie Małopolski międzynarodowego programu edukacyjnego Klub Młodego Odkrywcy.
19.05-19.15 ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI
Kierownik formy: Jolanta Czuchnowska – nauczyciel konsultant MCDN Ośrodka w Krakowie we współpracy z dr Kingą Wierzbicką – nauczycielem doradcą metodycznym ds. przyrody i biologii w MCDN Ośrodku w Krakowie
Patronat honorowy:
Witold Kozłowski – Wicemarszałek Województwa Małopolskiego
Małopolski Kurator Oświaty
![]() |
![]() |
Partnerzy:
Centrum Edukacji Przyrodniczej UJ w Krakowie
Instytut Biologii UKEN w Krakowie
Muzeum Przyrodnicze ISEZ PAN w Krakowie
Krakowskie Centrum Edukacji Klimatycznej
Młodzieżowe Obserwatorium Astronomiczne w Niepołomicach
Centrum Edukacji Ekologicznej Symbioza
Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |