Cele konferencji:
Adresaci: nauczyciele przedmiotów przyrodniczych szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa małopolskiego
PROGRAM KONFERENCJI
15.45 – 16.00 Rejestracja uczestników
16.00 – 16.10 UROCZYSTE ROZPOCZĘCIE KONFERENCJI
16.10 – 16.40 Wychowanie przez zdrowe odżywianie
Kształtowanie postawy ukierunkowanej na odpowiednie działania, zmierzające do zachowania zasad zdrowego odżywiania. Zestawienie prawidłowych wartości BMI dostosowanych do wieku. Propozycje działań mających na celu kształtowanie postaw prozdrowotnych w rzeczywistości szkolnej. Przedstawienie konsekwencji błędów żywieniowych, wpływających również podejmowanie właściwych decyzji wśród uczniów.
dr Kinga Wierzbicka – doradca metodyczny ds. biologii szkół podstawowych: powiat krakowski i Miasto Kraków, doktor nauk biologicznych, nauczyciel przyrody, biologii, fizyki i chemii w SP nr 135 w Krakowie. Nauczyciel Uniwersytetu Dzieci, przewodniczący zespołu matematyczno-przyrodniczego, egzaminator OKE, autorka publikacji z zakresu ekologii i dydaktyki biologii.
16.40 – 17.10 Prawda, dobro i piękno w fizyce w nauczaniu kompetencji 4K
Fizyka to nie tylko sucha teoria to dociekanie prawdy, dobra oraz dążenie do odkrywania piękna otaczającego nas świata. Przedstawione zostaną w prezentacji dwie metody aktywizujące IBSE, czyli samodzielne uczenie się przedmiotów przez odkrywanie oraz Design Thinking, czyli testowanie różnych hipotez i ich weryfikacja. Wykorzystanie tych metod sprawia, że uczniowie stają się podczas zajęć naukowcami, a my nauczyciele drogowskazami. Nasi podopieczni uczą się dzięki zastosowaniu tych metod: myślenia krytycznego, kreatywności, krytycyzmu oraz kooperacji. Również poruszony zostanie ważny aspekt relacji uczeń – nauczyciel oraz uczeń – uczeń. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, co chcemy osiągnąć jako nauczyciele podczas uczenia kompetencji 4K w oparciu o podstawowe wartości?
„Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” Konfucjusz
mgr inż. Ewelina Sułowicz – nauczyciel fizyki i matematyki w Szkole Podstawowe nr 43 w Krakowie. Opiekun Klubu Młodego Odkrywcy Gumisie oraz poprzednio grupy InterYoung (klub interdyscyplinarny łączący pasję uczniów do nauki poprzez eksperymentowanie). Współpracuje z Centrum Nauki Kopernik oraz bierze udział w sieci współpracy MCDN. Uczestnik programu Inspiratorium wspierającego nauczycielskie pasję.
17.10 – 17.40 Edukacja antydyskryminacyjna na lekcjach geografii, czyli jak odkryć jedność w różnorodności
Podczas wystąpienia zaprezentowana zostanie koncepcja geografii, jako przedmiotu dialogu międzykulturowego. Wiedza i umiejętności geograficzne na poziomie podstawowym są tymi niezbędnymi do właściwej percepcji i obserwacji zjawisk społecznych i przyrodniczych. Należy więc podkreślać znaczenie geografii dla zrozumienia różnorodności panującej na Ziemi, a także w nabyciu niezbędnych umiejętności, właściwej korelacji zjawisk przestrzennych wpływających m.in. na konflikty etniczne, preferencje wyborcze, a także klęski żywiołowe. Przedstawiona zostanie również ścieżka dydaktyczna zawierająca treści, dotyczące istotnych zagadnień edukacji antydyskryminacyjnej, która podnosi wartość wychowawczą geografii.
mgr Michał Zatorski – doradca metodyczny ds. geografii szkół podstawowych: powiat krakowski i Miasto Kraków, nauczyciel geografii, przyrody i przedmiotów zawodowych z obszaru turystycznego w Szkole Podstawowej nr 4 w Krakowie. Autor publikacji dydaktycznych i naukowych o tematyce zajęć terenowych, progresywizmu pedagogicznego, a także edukacji antydyskryminacyjnej na lekcjach geografii. Zajmuje się geomorfologią strukturalną, geoochroną, geoturystyką i waloryzacją środowiska abiotycznego.
17.40 – 18.10 Chemia – z jakimi wartościami możemy mieć problem
Podczas wystąpienia zostaną zaprezentowane pewne graniczne wartości chemiczne mające istotny wpływ na życie człowieka. Omówione zostaną również przypadki stereoizomerii w kontekście oddziaływania z organizmem człowieka. Na zakończenie padnie propozycja zastosowania treści chemicznych w wychowaniu młodego pokolenia.
dr Karol Dudek-Różycki – doradca metodyczny ds. chemii szkół ponadpodstawowych: powiat krakowski i Miasto Kraków, doktor nauk chemicznych, pracownik Wydziału Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz jednego z krakowskich liceów. Popularyzator chemii. Autor prac naukowych w zakresie dydaktyki chemii, repetytoriów oraz licznych zbiorów zadań i opracowań dla uczniów i nauczycieli. Egzaminator maturalny, członek Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego, rzeczoznawca MEN ds. podręczników, nauczyciel w „Szkole z TVP”, od lat związany z ruchem olimpijskim, zwolennik egzaminów zewnętrznych oraz propagator idei Nauczycielskiego Egzaminu Krajowego.
18.10 – 18.15 Podsumowanie i zakończenie konferencji
Kierownik formy: dr Kinga Wierzbicka, MCDN Ośrodek w Krakowie