PROGRAM KONFERENCJI
15.00 – 15.10 UROCZYSTE ROZPOCZĘCIE KONFERENCJI
dr Łukasz Cieślik – dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Dyrektor Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon
15.10-15.30 Eksperymenty nie tylko na żywo
Eksperymentowanie na lekcjach nie zawsze musi wiązać się z wysokimi kosztami odczynników, czy koniecznością podejmowania szczególnych środków bezpieczeństwa. Innym rozwiązaniem jest wykorzystanie wirtualnych laboratoriów, za pomocą których uczniowie mogą samodzielnie przeprowadzić wybrane eksperymenty. Te, a także wiele innych ciekawych materiałów można znaleźć na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (ZPE), z której korzystanie jest z jednym z kierunków polityki oświatowej. Przedstawione zostaną wybrane zasoby ZPE w kontekście edukacji chemicznej.
Prowadzący: dr Paweł Cieśla
15.30-15.50 Wpływ człowieka na stan jakości środowiska przyrodniczego
Gleba i woda to źródło życia na Ziemi. Jak zanieczyszczenia gleby wpływają na kwasowość wód gruntowych? Jaka powinna być zdrowa struktura gleby i co na nią wpływa? Co jest źródłem smogu? Dlaczego o smogu częściej mówimy zimą niż latem? Podczas doświadczeń i eksperymentów uczestnicy dowiedzą się jak człowiek wpływa na stan jakości powietrza, gleby i wody oraz na czym polega rozwój zrównoważony. Nauka przez odkrywanie, doświadczanie i przeżywanie jest najlepszym sposobem poznania mechanizmów rządzących naszą planetą.
Prowadzący: dr Michał Zatorski
15.50 – 16.05 Woda w oczach fizyka i biologa
Zaprezentowanie doświadczeń i eksperymentów z wodą w roli głównej. Prelegentka odpowie na “proste pytania”, m.in.:… Dlaczego w górach trudniej zagotować herbatę? Jak zrobić klej z wody? Ile wody potrzebują kwiaty doniczkowe? Doskonałym źródłem wiedzy na temat zjawisk fizycznych i biologicznych są doświadczenia, eksperymenty, które uczniowie samodzielnie mogą zainicjować, a następnie obserwować, dzięki czemu poznają świat.
Prowadzący: dr Kinga Wierzbicka
16.05-16.25 „Naukowy bulgot”
W krótkim naukowym show poruszymy tematy z zakresu cymatyki i zaprezentujemy (nie)wielkie zjawiska w wielkiej skali. Jaki kształt mają dźwięki? Jak zachowują się substancje o różnych gęstościach po zderzeniu z falą akustyczną? Do czego może doprowadzić lodowa eksplozja?
Prowadzący: zespół MCN Cogiteon
16.25-16.45 Śledztwa detektywistyczne jako narzędzie na lekcjach przedmiotów przyrodniczych
Śledztwa detektywistyczne na lekcjach przedmiotów przyrodniczych to innowacyjna metoda nauczania, która angażuje uczniów w rozwiązywanie problemów poprzez logiczne myślenie, analizę danych i obserwację. Dzięki wykorzystaniu scenariuszy detektywistycznych, uczniowie uczą się krytycznego podejścia do eksperymentowania, poszukiwania przyczyn zjawisk i wyciągania wniosków w sposób praktyczny i interaktywny. Taka forma nauki wspiera kreatywność, współpracę i zrozumienie kluczowych zagadnień poruszanych na przedmiotach przyrodniczych.
Prowadzący: dr Monika Ciechomska
16.45 – 17.00 przerwa
17.00 – 19.15 Wizyta studyjna w MCN COGITEON
Kierownik formy: dr Kinga Wierzbicka, nauczyciel-doradca metodyczny ds. biologii i przyrody
Klikając nazwisko dowiesz się więcej o prowadzącym.
ZASADY REJESTRACJI I PŁATNOŚCI
Konferencja organizowana we współpracy z Małopolskim Centrum Nauki Cogiteon
Patronat honorowy:
Łukasz Smółka – Marszałek Województwa Małopolskiego