Obecne pokolenie dzieci i młodzieży – nazywane czasami iGeneracją – nie zna telefonów z przyciskami. Znajomych ma nie w sąsiednim bloku tylko na Facebooku. Kiedy potrzebuje notatki z lekcji, nie idzie do kolegi z sąsiedniej klatki, ale dostaje zdjęcia na Messengera. A nawyk przesuwania palcem po ekranie i wyszukiwanie głosem jest najbardziej naturalnym interfejsem łączącym je ze światem.
Łatwość w posługiwaniu się przez młodych ludzi technologicznymi nowinkami czasami przeraża. To uczniowie i nasze dzieci uczą nas – dorosłych – jak korzystać z szerokich możliwości Iphonów, komputerów, smartwatchów i innych otaczających nas „nowinek”. To co dla nas dorosłych często jest skomplikowane i wymaga tłumaczenia – dla młodych jest proste i intuicyjne.
Tylko czy tak naprawdę nasze dzieci potrafią z tych wynalazków mądrze korzystać? Czy młody, nieukształtowany jeszcze człowiek potrafi wyczuć tę delikatną granicę pomiędzy tym, co powinno służyć człowiekowi, a tym czemu człowiek jest podporządkowany? Czy dzisiejszy nastolatek widzi zagrożenie między tym co daje mu wolność, a tym co tę wolność odbiera? Czy samodzielnie i świadomie potrafi „nie stawiać kolejnego kroku”, bo może być za późno?
Odpowiedzi na te oraz szereg innych pytań udzielą nam zaproszeni goście – specjaliści w zakresie profilaktyki uzależnień. Już 27 i 28 maja w godz. 15:30-17:45 odbędzie się konferencja online „Nauczyciel wobec współczesnych zagrożeń dzieci i młodzieży”, podczas której dowiemy się na czym polega i jak rozwija się proces uzależnienia oraz dlaczego młodzi uciekają się do zachowań autodestrukcyjnych.
Omawiany temat stał się szczególnie ważny ze względu na sytuację pandemiczną w kraju oraz konieczność prowadzenia zdalnego nauczania, które z jednej strony wymaga sprawnego posługiwania się TIK, a z drugiej ogranicza bezpośrednie kontakty z nauczycielami i rówieśnikami.
„Marzę, aby w każdej szkole w Polsce panowała atmosfera wsparcia dzieci z niepełnosprawnościami dla budowania więzi i wspierających relacji, aby integracja wszystkich ludzi, bez względu na ich sprawność lub stan zdrowia, stała się naturalną częścią pracy wychowawczej każdej szkoły” – usłyszeliśmy 22 marca br. podczas konferencji pt. „Edukacja bez barier – dobre praktyki w szkole”.
O zaiste błogosławiona noc, jedyna, która była godna poznać czas i godzinę zmartwychwstania Chrystusa. (Exsultet)