godz. 10:00-13:00 i 20.08.2025 godz. 10:00-13:00
Miejsce realizacji: MCDN Ośrodek w Nowym Sączu, ul. Jagiellońska 61
Informacje pod numerem telefonu: +48 18 443 71 72 w. 25 tel. kom.: 513 042 386
Zajęcia odbywają się w związku z wdrażaniem od roku szkolnego 2025/2026 edukacji zdrowotnej jako nieobowiązkowego przedmiotu w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych
Celem warsztatów jest:
- Przygotowanie nauczycieli uprawnionych do nauczania edukacji zdrowotnej do prowadzenia interdyscyplinarnych, aktywizujących i atrakcyjnych dla uczniów zajęć.
- Rozwijanie umiejętności łączenia różnych dziedzin nauki w ramach jednego przedmiotu (biologia, psychologia, socjologia, ekonomia, technologia, etyka).
- Doskonalenie metod aktywizujących i technik nauczania wspierających holistyczne podejście do zdrowia.
- Wprowadzenie uważności i aktywnego słuchania jako narzędzi dydaktycznych.
Adresaci: nauczyciele przyrody, biologii, wychowania fizycznego, psycholodzy szkolni oraz inne osoby, które ukończyły studia przygotowujące do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty lub ratownika medycznego, albo studia w zakresie zdrowia publicznego, i posiadają przygotowanie pedagogiczne.
Treści programowe:
Program zajęć:
- Przedmiot: edukacja zdrowotna:
- założenia programu,
- baza wiedzy i potencjalni partnerzy,
- nauczyciel edukacji zdrowotnej – rola, zasoby i wyzwania,
- rekomendowana ścieżka nauczyciela w przygotowaniu się do prowadzenia przedmiotu.
- Interdyscyplinarność edukacji zdrowotnej:
- rozumienie zdrowia w programie – podejście holistyczne,
- jak praktycznie łączyć wiedzę z różnych dziedzin?
- przykłady zajęć integrujących różne dziedziny wiedzy w programie edukacji zdrowotnej.
- Uczenie w dialogu:
- potrzeby uczniów/uczennic. Jak do nich docierać?
- założenia dialogu i umiejętności potrzebne w dialogu,
- możliwości wykorzystania dialogu w edukacji zdrowotnej/korzyści, ograniczenia,
- przykłady lekcji opartych na dialogu i uwzględniających różne rozwiązania metodyczne.
- Uczenie z wykorzystaniem doświadczenia uczniów/uczennic:
- przegląd celów przedmiotu edukacja zdrowotna – znaczenie doświadczenia w ich realizacji,
- uczenie z odniesieniem do realnych potrzeb i problemów uczniów,
- przykłady zajęć: jak uruchamiać odwoływanie się do własnych doświadczeń uczniów/uczennic?
- Tematy wrażliwe w edukacji zdrowotnej:
- między autentycznością, neutralnością i wiarygodnością – tematy, o których trudno się rozmawia w grupie/w szkole,
- rola nauczyciela w przywoływaniu doświadczeń i dzieleniu się nimi,
- jak zachować otwartość bez względu na światopogląd – przykładowe rozwiązania.
Prowadzący: Andrzej Janczura – nauczyciel konsultant, MCDN Ośrodek w Nowym Sączu
Kierownik formy: Andrzej Janczura

ZASADY REJESTRACJI I PŁATNOŚCI
ZAPISZ SIĘ