11.02.2021

O kompetencjach cyfrowych okiem doradców metodycznych

Nowoczesna szkoła musi się zmieniać, aby przygotować uczniów do życia i funkcjonowania w przyszłości. Do refleksji nad dotychczasowymi metodami nauczania i poszukiwania przydatnych narzędzi zachęcali doradcy metodyczni z Ośrodka w Tarnowie.

Podczas trzygodzinnego spotkania online „Kompetencje cyfrowe kluczem kreatywnej edukacji” szukano definicji kompetencji cyfrowych XXI wieku, zaproponowano techniki pracy w zdalnym nauczaniu, omówiono metodę odwróconej klasy oraz przedstawiono narzędzia ITC przydatne w pracy nauczyciela. Zastanawiano się także nad tym, jak motywować uczniów do pracy oraz jak korzystać z otwartych zasobów edukacyjnych.

Temat związany z kompetencjami cyfrowymi w kontekście czwartej rewolucji przemysłowej przedstawiła Anna Chabińska-Węgrecka, doradca metodyczny ds. języka niemieckiego. Doradcy metodyczni ds. wychowania fizycznego podzielili się praktyczną wiedzą na temat metod pracy przydatnych podczas zdalnego nauczania (dr Robert Truchan), możliwościami, jakie daje praca z wykorzystaniem metody Flipped Classroom (Kinga Adamczyk) oraz wskazówkami, jak rozwijać i pielęgnować motywację (Renata Polek). O tym, czym powinien odznaczać się kreatywny nauczyciel opowiedziała Elżbieta Cibor, doradca metodyczny ds. religii. Na pytania: jak rozumieć pojęcie otwarte zasoby, czym jest przestrzeń działań nauczyciela i jak inspirować się otwartymi zasobami odpowiedział podczas swojego wystąpienia dr Marek Smoła, doradca metodyczny ds. historii. Konferencję zakończyła Anna Chabińska-Węgrecka, która zaproponowała kilka narzędzi TIK wzbogacających warsztat pracy nauczyciela.

Jak zauważyła Ewa Sojat, wicedyrektor ds. Ośrodka w Tarnowie konferencja cieszyła się dużym zainteresowaniem nauczycieli różnych przedmiotów. Poprzedni i obecny rok szkolny przyniósł nowe wyzwania w zakresie realizacji zajęć edukacyjnych. Kompetencje cyfrowe nauczycieli i uczniów stały się niezbędne w zapewnieniu ciągłości procesu edukacyjnego. Współczesna edukacja, także ta zdalna, wymaga zastosowania nowych metod i narzędzi.

wróć do listy aktualności
arrow
Facebook
YouTube