17.02.2020

Od znudzenia do myślenia! – budowanie myślącej klasy

Przestań odpowiadać na źle zadane pytania! Przestaw meble! Podziel uczniów losowo na grupy! Pozwól im pracować w pionie! Wszystko po to, by uczniowie byli bardziej aktywni i… zaczęli myśleć!

Dla kogo, kiedy i gdzie?

We współpracy ze Szkołą Edukacji PAFW i UW proponujemy bezpłatny cykl 4 spotkań trwających po 4 godziny dla nauczycieli matematyki klas 4-8 szkół podstawowych, liceów ogólnokształcących i techników. Startujemy już 5 marca, kolejne spotkania planujemy 1 kwietnia i 5 czerwca. Ostatni termin zaplanujemy wspólnie. Warsztaty odbędą się w Ośrodku w Krakowie przy ul. Garbarskiej 1.

Ekspertki ze Szkoły Edukacji zaprezentują system pracy metodą myślącej klasy zgodnie z zaleceniami dra Petera Liljedahla. Jego zespół wyróżnił 14 elementów, które realnie wpływają na budowanie klasy myślącej matematycznie. Ich modyfikacja nie jest prosta – wymaga negocjowania teoretycznie nienegocjowalnych norm. Ale da się to zrobić!

 Na początku warto wprowadzić trzy proste innowacje!

  1. Zaczynaj lekcje od dobrych zadań problemowych, w których poziom trudności będzie narastał. Polecenia podawaj ustnie.
  2. Twórz grupy w widocznie losowy sposób i często zmieniaj ich skład.
  3. Do pracy daj grupom pionowe, najlepiej zmywalne tablice, przy których trzeba stać. Nie będą się bali, że popełnią błąd, bo mogą wytrzeć swoje notatki.

 Odpowiadaj tylko na pytania podtrzymujące myślenie!

Zdaniem Petera Liljedahla istnieją trzy rodzaje pytań:

  • Pytania po sąsiedzku – uczeń zadaje je tylko dlatego, że nauczyciel akurat stoi obok.
  • Pytania zatrzymujące myślenie – np. „Czy to będzie na sprawdzianie?”, „Czy nasz wynik jest dobry?”. Uczeń zadaje je, by móc bezpiecznie przestać myśleć.
  • Pytania podtrzymujące myślenie – np. „Czy na kolejnym poziomie zadania kwadrat ma powierzchnię 3×3, czy 4×4?”, „Czy dobrze rozumiemy w poleceniu, że w tym zadaniu poborca podatkowy zawsze musi zabrać jakąś kwotę?”. Tylko na te warto odpowiadać.

Jakie są efekty metody myślącej klasy?

Twórca dowodzi, że metoda zwiększa zaangażowanie uczniów podczas lekcji i ich zainteresowanie matematyką, a w konsekwencji poprawia ich osiągnięcia.

Czy kanadyjskie rozwiązania da się przenieść na polski grunt? Sprawdziliśmy – metoda budowania myślącej klasy naprawdę działa!

W mojej klasie nie ma biernego tkwienia w ławkach, uczniowie często są w ruchu albo siedzą na ziemi. Ale na pewno spróbuję od razu zrealizować niektóre idee Petera – na przykład prace przy pionowych tablicach – rekomenduje Joanna Prokopowicz z Niepublicznej Szkoły Podstawowej Gaudeamus.

Warsztaty odbywają się w ramach projektu “Myśląca Klasa z mBankiem”, realizowanego przez Szkołę Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundację mBanku.

wróć do listy aktualności
arrow
Facebook
YouTube