We wtorek, 29 listopada 2022 r., w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Ośrodku w Nowym Sączu dokonano otwarcia wystawy będącej elementem upowszechniania rezultatów stażu zawodowego, jaki 24 uczniów Katolickiego Liceum Sztuk Plastycznych w Nowym Sączu odbyło w Universita dei Marmorari w Rzymie w dniach: 3-10 września 2021 r. Mobilność uczniów została zrealizowana w ramach programu Erasmus+, finansowanego z funduszy europejskich, sektor kształcenia zawodowego, projekt Warsztaty u włoskich mistrzów 2, koordynowany przez Katolickie Stowarzyszenie Oświatowe.
Poprzez wystawę uczniowie dzielą się umiejętnościami, jakie nabyli przez dwa tygodnie codziennej, 8-godzinnej pracy w pracowni rzeźbiarskiej rodziny Civitellich, (opiekującej się artystycznie Bazyliką św. Piotra i św. Pawła w Rzymie), gdzie też swą siedzibą ma Universita dei Marmorari, czyli szacowna instytucja artystyczna, powołana przez papieża w XV wieku do kształcenia i organizowania współpracy artystów rzeźbiarzy w marmurze i innych kamieniach. Członkami i nauczycielami-mistrzami Organizacji był Michał Anioł Buonarotti czy Gianlorenzo Bernini.
Rzymscy nauczyciele dzielili się arkanami wiedzy, która stanowi elementarz każdego twórcy-artysty tworzącego w marmurze. Uczniowie podzieleni byli na dwie 12 osobowe grupy: jedna poznawała i doskonaliła sztukę intarsji osadzania kamienia w sposób tworzący wzory, wzbogaconą o elementy rzeźbiarskie, druga uczyła się płaskorzeźby w marmurze. Wybór formatów grubości płyt marmurowych był nieprzypadkowy i wynikał z wieloletniego doświadczania członków Unverista dei Marmorari. Co ważne, prace wykonywane były ręcznie z pomocą tradycyjnych włoskich narzędzi do obróbki marmuru o włoskich nazwach subbia (szpic, punktak), scalpello (dłuto) i gradina (gradzina lub zębate dłuto do zdzierania i podkuwania warstw marmuru.
Wartością dodaną dla uczniów była obecność w Wiecznym Mieście, w którym znajdują się najważniejsze i najpiękniejsze rzeźby świata oraz inne dzieła sztuki, w szczególności sakralne. Uczniowie odwiedzili więc Muzea Watykańskie, Galerię Borghese, niezwykłe muzeum rzeźby Palazzo Altemps, bazyliki papieskie i kościoły, w których są oryginały wielu arcydzieł malarstwa i rzeźby.
Dla nauczycieli rzeźby staż był inspiracją do poszukiwania optymalnego dla szkolnego systemu sposobu nauczania rzeźby w kamieniu.
Jak wspierać młodych ludzi w odkrywaniu sensu życia i budowaniu wewnętrznej siły? Jakie narzędzia mogą pomóc nauczycielom, psychologom i pedagogom w tym procesie? O tych i innych –ważnych dla edukacji i wychowania – zagadnieniach rozmawialiśmy 12 lutego br. podczas konferencji poświęconej logowychowaniu i logoprofilaktyce.
Uczniowie stworzyli start-upy, innowacyjne biznesplany, wykazując się wyjątkowymi pomysłami oraz przedsiębiorczością. Udowodnili, że potrafią pracować w zespole. Ich postawa zasługuje na szczególne wyróżnienie.