Czego naprawdę potrzebują dzieci? Jak zacząć, jak pracować? W czym tkwi fenomen pedagogiki freblowskiej? – to tylko niektóre tematy konferencji skierowanej dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
7 czerwca około 60 nauczycieli wzięło udział w konferencji „Czego naprawdę potrzebują dzieci – pedagogika Froeblowska w praktyce”. Otwarcia wydarzenia dokonała Jolanta Czuchnowska, kierownik działu Doskonalenia i Doradztwa MCDN Ośrodka w Krakowie. Konferencja odbyła się we współpracy z Froebel.pl, zajmującym się propagowaniem idei freblowskiej i programu wychowania przedszkolnego „Dar Zabawy” na polskim gruncie. Uczestnicy mieli okazję zobaczyć, jak wyglądają zajęcia prowadzone zgodnie z założeniami pedagogiki Froeblowskiej, czym różnią się od tradycyjnych zajęć prowadzonych w przedszkolu oraz poznali korzyści, jakie niesie dla rozwoju dziecka podejście Friedricha Froebla. Poznali również pomoce dydaktyczne wykorzystywane w pracy nauczyciela i doświadczyli walorów pracy z Darami Froeblowskimi.
Pedagogika Froebla integruje trzy elementarne siły: serca, głowy i rąk. Anna Turska – dyrektor do spraw rozwoju Froebel.pl opowiedziała uczestnikom o tym, dlaczego tak ważne jest dostrzeganie potrzeb dzieci w edukacji i kierowanie się właśnie sercem i szacunkiem. Gabriela Fejkiel – nauczyciel wychowania przedszkolnego i edukator Froebel.pl przeprowadziła nauczycieli przez część metodyczną i rozwiała wątpliwości związane z projektowaniem przestrzeni freblowskiej i organizacją dnia. Ewelina Śliwa – edukator Froebel.pl i nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej pokazała, jak niezwykle cenną i wartościową pomocą dydaktyczną w szkole są Dary Froeblowskie. Magdalena Wójcik – nauczyciel doradca metodyczny ds. wychowania przedszkolnego i edukator Froebel.pl, zaprosiła uczestników do wykorzystania siły rąk podczas części warsztatowej. Nie zabrakło konstrukcji z ciecierzycy, stemplowania techniką TWAL i freblowskich przeplatanek.
Niezwykle cenna okazała się możliwość wspólnych rozmów, dyskusji, wymiany doświadczeń i pomysłów. Spotkanie zainspirowało uczestników do działania po freblowsku dla dzieci i z dziećmi.
O zaiste błogosławiona noc, jedyna, która była godna poznać czas i godzinę zmartwychwstania Chrystusa. (Exsultet)
„Marzę, aby w każdej szkole w Polsce panowała atmosfera wsparcia dzieci z niepełnosprawnościami dla budowania więzi i wspierających relacji, aby integracja wszystkich ludzi, bez względu na ich sprawność lub stan zdrowia, stała się naturalną częścią pracy wychowawczej każdej szkoły” – usłyszeliśmy 22 marca br. podczas konferencji pt. „Edukacja bez barier – dobre praktyki w szkole”.