07.05.2020

Sieć nauczycieli języka polskiego szkół ponadpodstawowych

Twarze skierowane do siebie, w tle regały książek.

Ilość materiałów dydaktycznych dostępnych w Internecie – przeraża. Ich jakość – zwala z nóg! W szkole nie ma platformy zdalnego nauczania. Kontakt online – tylko przez dziennik elektroniczny. Przyzwyczajenia nauczyciela – w jak najlepszym znaczeniu tego słowa – nie przystają do nowej sytuacji dydaktycznej.

Gdy powstawała sieć nauczycieli języka polskiego pracujących w szkołach ponadpodstawowych, punktem wyjścia do planowania pracy była opisana powyżej sytuacja.

Ponieważ przeszkody są po to, by je pokonywać, poloniści przystąpili do pracy. Uczestnicy sieci zabierają głos w dyskusjach na forach, dzielą się materiałami, otwarcie mówią w gronie sieciowiczów o swoich problemach i potrzebach. Są świadomi własnej roli zawodowej: widzą potrzebę wsparcia każdego ucznia. Bardzo różna jest ich – uczniów – sytuacja. Podobnie jest w przypadku nauczycieli – każdy pracuje w innych warunkach i przygotowuje inne lekcje. Żadne gotowe materiały nie są w stanie w pełni sprostać oczekiwaniom konkretnego polonisty.

Ma znaczenie to, kiedy uczniowie mają dostęp do sieci i jak bardzo są obciążeni nauką innych przedmiotów. Ma znaczenie, jakie obowiązują zalecenia dyrektora szkoły, jak sprawdza się system pracy z uczniami. I jeszcze jeden czynnik: na ile własne doświadczenie polonistów pozwala odważnie i skutecznie wykorzystywać narzędzia online w codziennej pracy lekcyjnej.

Wyzwaniem szczególnym jest ocenianie pracujących zdalnie uczniów, ich wypowiedzi i napisanych przez nich wypracowań. W kontekście pracy zdalnej samokształcenie jako świadomie prowadzony proces ma kluczowe znaczenie w rozwoju uczniów. Sprawdza się, gdy uczeń mentalnie do niego dorósł.

Uczestnictwo w sieci nauczycieli języka polskiego pomaga w organizacji pracy: niektórym nauczycielom potrzebne jest wsparcie pedagogiczne, metodyczne i w ramach sieci mogą z niego korzystać. Dlatego też w pracę sieci włączyła się Barbara Sykulska – nasz doradca metodyczny ds. nauczania języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych.

wróć do listy aktualności
arrow
Facebook
YouTube