30.12.2020

Sprawność rachunkowa na egzaminie z matematyki

Z wieloletnich obserwacji wyników egzaminu gimnazjalnego, maturalnego i – od 2019 roku – egzaminu ósmoklasisty wynika, że sprawność rachunkowa jest słabym ogniwem nauczania matematyki w szkołach wszystkich typów.

Wbrew pozorom, w dobie wszechobecnych kalkulatorów, kształcenie sprawności rachunkowych jest ważne nie tylko na etapie szkoły podstawowej. Obecna podstawa programowa matematyki dla III etapu edukacyjnego (4-letnie liceum i 5-letnie technikum) jako pierwsze wymaganie ogólne wymienia sprawność rachunkową. Choć liczba zadań przypisanych do tego wymagania ogólnego w arkuszach egzaminacyjnych nie jest znaczna, to jednak – na podstawie błędów popełnianych przez uczniów podczas rozwiązywania zadań, w szczególności otwartych – można stwierdzić niski poziom umiejętności rachunkowych uczniów.

Mając na uwadze powyższe wymagania, 21 i 28 stycznia zapraszamy nauczycieli matematyki do udziału w warsztatach online pt. ”Egzamin ósmoklasisty 2021. W drodze do sprawności rachunkowej uczniów”. Podczas warsztatów zostaną omówione zadania egzaminacyjne (i nie tylko), w których wpływ na uzyskany poziom wykonania miały popełnione na różnych etapach błędy rachunkowe. Pokazane zostaną również pomysły na zadania rozwijające sprawność rachunkową uczniów.

Spotkania poprowadzi Karolina Kołodziej – koordynator egzaminu ósmoklasisty w Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie. Nauczycielka matematyki z bogatym doświadczeniem w różnych typach szkół (szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum). Uczestniczyła we wdrażaniu e-oceniania egzaminu gimnazjalnego z matematyki jako koordynator regionalny i krajowy. Jest ekspertem ds. awansu zawodowego, edukatorem nauczycieli matematyki. Autorka licznych referatów wygłoszonych podczas corocznych Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej. Współpracuje z Centralną Komisją Egzaminacyjną, biorąc udział w tworzeniu narzędzi dydaktycznych do nowej podstawy programowej, materiałów egzaminacyjnych oraz sprawozdań z egzaminów zewnętrznych, uczestniczyła w projekcie „Banki Zadań”.

wróć do listy aktualności
arrow
Facebook
YouTube