21.05.2021

Wpływ pandemii na kondycję psychospołeczną młodzieży

Zdrowie psychiczne i więzi rodzinne w czasie pandemii, społeczne konsekwencje pandemii, dobre praktyki na czas pandemii – to główne tematy konferencji zorganizowanej przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie, Uniwersytetem Jagiellońskim oraz Urzędem Miasta Krakowa.

Ponad 500 nauczycieli, psychologów, pedagogów, studentów oraz przedstawicieli środowiska naukowego wzięło udział w konferencji online pt. „Wpływ pandemii COVID-19 na kondycję psychospołeczną młodzieży” zorganizowanej 20 maja. Uroczystego otwarcia konferencji dokonał dr hab. Przemysław Czarnek, prof. KUL, Minister Edukacji i Nauki oraz Marzena Machałek, Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, edukacji włączającej oraz kształcenia zawodowego.

Z dużą satysfakcją odbieram, że odbywają się konferencje, które mają na celu namysł, ale też przygotowanie rozwiązań, które będą wspierały nauczycieli, rodziców, a przede wszystkim uczniów w powrocie po pandemii do szkół. Czas pandemii można nazwać – używając nomenklatury z dziedziny wychowania fizycznego – „czasem kontuzji”, po której powrót do formy wymaga dużego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego i myślę, że wnioski wypływające z dzisiejszej konferencji będą wyznaczać kierunek wsparcia – wskazała Marzena Michałek, Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, edukacji włączającej oraz kształcenia zawodowego.

Pandemia COVID-19 zdeterminowała życie codzienne i emocje milionów ludzi w Polsce i na całym świecie. Społeczna izolacja, wymuszona zmiana rytmu życia, organizacji pracy i edukacji, troska o zdrowie najbliższych i niepewność przyszłości to tylko niektóre aspekty trudnej sytuacji, która wpłynęła na kondycję psychospołeczną młodzieży.

Wierzę, że dzisiejsza wymiana ustaleń naukowych, poglądów, doświadczeń będzie sprzyjać nie tylko rozwojowi naszej wiedzy o wpływie pandemii COVID-19 na kondycję psychospołeczną młodzieży, ale także zacieśnianiu naszych wspólnych więzi, rozwojowi współpracy, budowaniu wspólnego ekosystemu zaufania, którego tak bardzo potrzebujemy w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym, szczególnie w dzisiejszych niełatwych pandemicznych czasach. Wierzę, że konferencja przyczyni się do zdiagnozowania problemu, jego dogłębnego rozpoznania i przede wszystkim umożliwi wskazanie dróg działań zmierzających do poprawy sytuacji w zakresie rozpatrywanej problematyki – mówił otwierając spotkanie dr hab. Michał Rogoż, prof. UP, Prorektor ds. Nauki Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie.

Dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli dr Łukasz Cieślik zwrócił uwagę, iż Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli jako placówka o zasięgu regionalnym od samego początku pandemii starała się wspierać nauczycieli w realizacji obowiązku edukacji zdalnej.

– Szereg naszych inicjatyw, szereg form doskonalenia zawodowego nauczycieli ukierunkowanych było na wsparcie nauczycieli w kontekście kompetencji cyfrowych. Bardzo ważnym obszarem była również kwestia zarządzania szkołą w okresie pracy zdalnej. Natomiast podstawowym wymiarem naszej aktywności było wsparcie nauczycieli, dyrektorów szkół i placówek oświatowych w utrzymaniu dobrego poziomu dobrostanu uczniów i nauczycieli. W tym zakresie współpraca ze środowiskiem akademickim okazała się niezwykle cenna, ponieważ pozwoliła nam przygotować ofertę na najwyższym poziomie, skrojoną na miarę potrzeb i oczekiwań środowiska oświatowego, z której od początku pandemii skorzystało ponad 20 000 nauczycieli w Małopolsce.

Głównym celem organizowanej debaty, w której wzięli udział wybitni eksperci z takich dziedzin jak: socjologia, psychologia, psychiatria, było rozpoznanie czynników ryzyka i zagrożeń dla zdrowia oraz kondycji młodzieży w czasie pandemii. Każda z czterech sesji była okazją do wymiany myśli i spostrzeżeń na temat wielowymiarowych aspektów pandemii SARS-CoV-2. O społecznym aspektach pandemii, efekcie tzw. psychofali oraz zdalnej edukacji w czasie epidemii mówili: dr hab. Marian Niezgoda, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, prof. dr hab. Krystyna Szafraniec z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, a także dr Joanna Rzońca, doradca metodyczny Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie. Sesję poprowadziła dr hab. Małgorzata Bogunia-Borowska, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

W drugiej części konferencji odbyła się dyskusja na temat wpływu pandemii na kondycję psychiczną młodzieży. Wśród zaproszonych znamienitych gości głos w debacie zabrali dr hab. Małgorzata Gambin z Uniwersytetu Warszawskiego, dr Iwona Sikorska z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz dr Małgorzata Woźniak-Prus z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. W trakcie sesji, moderowanej przez dr. hab. Piotra Długosza, prof. Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, uwagę poświęcono zdrowiu psychicznemu młodzieży w okresie przymusowej izolacji społecznej oraz omówiono wyniki badań w zakresie depresji i lęków prowadzonych w różnych grupach wiekowych w trakcie pandemii w Polsce.

Zdrowiu psychicznemu w kontekście więzi rodzinnych poświęcona była trzecia sesja z udziałem dr. hab. Grzegorza Iniewicza, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, dr. hab. med. Macieja Pileckiego z Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Medicum, dr. Romana Soleckiego z Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie oraz dr Ewy Czerwińskiej-Jakimiuk z Uniwersytetu Pedagogicznego.

Na koniec o swoich problemach i doświadczeniach wypowiedziała się sama młodzież. Jej punkt widzenia, spektrum doświadczeń okazały się kluczowe w rozważaniach na temat dobrych praktyki na czas pandemii. W sesji moderowanej przez dr hab. Marcjannę Nóżkę, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie udział wzięli przedstawiciele Koła Naukowego Studentów i Studentek Socjologii UJ, Wydziałowej Rady Samorządu Studentów na Wydziale Filozoficznym UJ oraz założycielki grupy on-line on-soul, którzy podzielili się wiedzą na temat zakresu i specyfiki problemów dostrzeżonych, doświadczanych i współodczuwanych przez młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19.

Konferencja odbyła się pod honorowym patronatem dr. hab. Przemysława Czarnka, prof. KUL Ministra Edukacji i Nauki, Witolda Kozłowskiego Marszałka Województwa Małopolskiego oraz Jego Magnificencji prof. dr. hab. Piotra Borka Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz patronatem medialnym „Głosu Nauczycielskiego” i „Hejnału Oświatowego”. Partnerami projektu było Polskie Towarzystwo Socjologiczne Sekcja Socjologii Młodzieży i Edukacji, Stowarzyszenie Europe4Youth oraz Centrum Młodzieży im. dr. Henryka Jordana.

Galeria

wróć do listy aktualności
arrow
Facebook
YouTube