Każdy rozpoczynający się rok szkolny budzi obawy uczniów, ich rodziców i nauczycieli. Planując pracę, nie jesteśmy pewni, w jakich warunkach będziemy ją wykonywać. Potrzebne jest tu merytoryczne i psychiczne wsparcie. We współpracy z innymi – łatwiej będzie podjąć wyzwania.
W roku szkolnym 2020/2021 w Ośrodku w Krakowie działać będzie sieć współpracy i samokształcenia wychowawców klas IV-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych. Pierwsze stacjonarne spotkanie sieci zaplanowano już na 15 września. Hasło przewodnie spotkań brzmi: „Jestem skutecznym wychowawcą klasy”.
Zakres pracy sieci i tematyka kolejnych zajęć zostaną ustalone na pierwszym spotkaniu na podstawie oczekiwań uczestników, co daje wszystkim gwarancję współpracy w grupie osób o tych samych zainteresowaniach lub – w wersji mniej optymistycznej – w grupie osób rozwiązujących te same problemy wychowawcze.
Lista obowiązków wychowawcy klasy ma zazwyczaj od kilkudziesięciu do kilkuset punktów. Czy każdy z nich trzeba analizować samodzielnie? Może warto skorzystać z doświadczeń innych nauczycieli, wychowawców pracujących z inną grupą, w innym środowisku, ale zgodnie z tymi samymi przepisami prawa oświatowego.
Sieć „Jestem skutecznym wychowawcą klasy” dedykowana jest zarówno tym nauczycielom, którzy po raz pierwszy pełnić będą funkcję wychowawcy klasy, jak i tym, którzy wychowawcami są od zawsze. Tylko w takiej zróżnicowanej grupie wypracować możemy skuteczne rozwiązania, które ułatwią nam codzienną pracę oraz zaowocują licznymi sukcesami wychowawczymi.
Uczestnicy sieci mogą również brać udział w spotkaniach eksperckich. Ich temat – jak to w sieci bywa – zostanie ustalony przez samych zainteresowanych. A ponieważ w każdej dziedzinie wskazać można fakty, założenia niepodlegające dyskusji – w czasie pierwszego spotkania sieci można będzie wysłuchać wykładu na temat: „Obowiązki wychowawcy klasy u progu roku szkolnego 2020/2021”. Wykład wygłosi koordynator sieci – Mariola Kozak.
Zapraszamy wychowawców klas do zapisów.
„Rozwój daje moc” – dlatego dbajmy o jakość kształcenia od najmłodszych lat i już na etapie wychowania przedszkolnego sięgajmy po niekonwencjonalne rozwiązania pedagogiczne stymulujące indywidualny rozwój dziecka, ich kreatywność i ciekawość oraz zachęcajmy do aktywnego uczestnictwa w procesie nauki.
Ponadczasowa aktualność starożytności i współczesna potrzeba sięgania po kulturowe toposy antyku to myśl przewodnia konferencji naukowo-dydaktycznej dla nauczycieli organizowanej 18 kwietnia br. przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodek w Tarnowie we współpracy z Instytutem Archeologii Klasycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego i Muzeum Ziemi Tarnowskiej.