09.12.2021

Wykorzystanie zasobów dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego w edukacji

8 grudnia odbyła się konferencjaPozwólmy uczniom zdziwić się światem. Zasoby kulturowe w edukacjizorganizowana przez MCDN przy zaangażowaniu nowosądeckich placówek oświaty i kultury Województwa Małopolskiego: Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ, Muzeum Okręgowego oraz Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej.

Województwo Małopolskie podejmuje liczne działania mające na celu wspieranie lokalnych inicjatyw, kultury i edukacji. Służą temu również lokalne partnerstwa, jak to z listopada 2020 r., zawarte między ww. instytucjami. Ułatwiają one m.in. realizację założeń polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/22, zwłaszcza w zakresie działań na rzecz […] wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych oraz szerszego i przemyślanego wykorzystania w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.

Wydarzenie otworzył wicedyrektor MCDN ds. Ośrodka w Nowym Sączu Zygmunt Fryczek, wskazując, że ma ono służyć określeniu możliwości i zasad wykorzystania zasobów dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego Małopolski w edukacji oraz wymianie doświadczeń w zakresie form i metod interpretacji dziedzictwa.

Konferencja stanowiła próbę odpowiedzi na ważne dla małopolskiej edukacji pytania: W jaki sposób najbliższe otoczenie (środowisko życia ucznia) może wspomagać proces dydaktyczny? Gdzie najlepiej uczyć o przyrodzie? Jak placówka kultury może stać się edukacyjnym laboratorium? Jak niewiele dzieli biblioteczny katalog od uczniowskiej aktywności podczas zajęć pozaszkolnych?

 Uczestnicy wydarzenia rozmawiali o oczekiwaniach placówek oświaty i kultury wobec odbiorców: szkół i nauczycieli. Wskazywano na potrzebę przygotowywania grup młodzieżowych do właściwej i aktywnej percepcji np. obiektów muzealnych, do szerszego zastosowania ujęcia problemowego w kontaktach z zasobami kulturowymi i przyrodniczymi. Zwrócono także uwagę na sposoby wykorzystania zasobów kulturowych jako ważnego atutu szkoły i nauczycieli pomagających uczniom „w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany rozumieć świat”. Swój punkt widzenia prezentowali specjaliści w tej dziedzinie. I tak Wojciech Papaj, reprezentujący MCDN w Nowym Sączu, przedstawił koncepcję otwartego postrzegania „pozaszkolnych środowisk dydaktycznych” jako wszelkich miejsc, sytuacji i procesów zachodzących w otaczającym świecie, a mogących stanowić okazję do uczenia się w drodze obserwacji, opracowania i prezentacji wyników.

Następnie uczestnicy konferencji mieli sposobność wysłuchania prelekcji Andrzeja Zarycha, dyrektora MCK SOKÓŁ w Nowym Sączu, który scharakteryzował formy promocji dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i regionu, traktując je jako formy inspiracji do działań dydaktycznych. Dr Robert Ślusarek, dyrektor Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu omówił z kolei nowoczesne formy prezentacji i interpretacji dziedzictwa zwiększające zaangażowanie gości (zwłaszcza grup szkolnych) w przebieg zwiedzania różnorodnych obiektów. O tym, w jaki sposób wykorzystać zasoby biblioteczne jako pomost między rozwojem zawodowym nauczyciela a inspiracją dziecka do (wspólnego!) „dziwienia się światem” i działań dydaktycznych, mówiła  Alina Marek, dyrektor Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Nowym Sączu.

W dyskusji podsumowującej spotkanie stwierdzono, że oferta placówek oświaty i kultury Województwa Małopolskiego inspiruje do wychodzenia poza szkolne mury i poza dydaktyczne schematy, pozwalając lepiej przygotować wychowanków do życia w realnym świecie.

Galeria zdjęć

 

wróć do listy aktualności
arrow
Facebook
YouTube