Spektrum zaburzeń autystycznych (autism spectrum disorder, ASD) to zróżnicowana grupa schorzeń (WHO, 2021), trwająca przez całe życie. Główne trudności dotyczą nawiązywania, podtrzymywania interakcji społecznych oraz komunikacji społecznej, a także skłonności do ograniczonych, nieelastycznych, powtarzalnych wzorców zachowań. Ponadto wiele osób autystycznych ma zaburzenia integracji sensorycznej, które utrudniają codzienne funkcjonowanie – także w szkole. Zachowanie uczniów z ASD często jest niezrozumiałe zarówno przez rówieśników, jak i nauczycieli, co rodzi trudności w zintegrowaniu zespołu klasowego, efektywnym prowadzeniu zajęć.
Warsztaty, które Państwu proponujemy, podzielone będą na dwie części: praca dydaktyczna oraz praca terapeutyczna. W pierwszej z nich przedstawione zostaną sposoby organizacji warunków pracy w odniesieniu do potrzeb uczniów z ASD, a także metody i formy umożliwiające uczniom zdobywanie wiedzy i umiejętności z poszczególnych przedmiotów. Część druga poświęcona będzie pracy rewalidacyjnej ukierunkowanej na rozwój zaburzonych funkcji (komunikacja, interakcje społeczne, teoria umysłu, koordynacja wzrokowo-ruchowa). Ponadto uczestnicy będą mogli zapoznać się z wzorami dokumentacji, która powinna być prowadzona w szkole, do której uczęszcza uczeń o potrzebie kształcenia specjalnego.
Uczestnicy warsztatów wyposażeni zostaną w umiejętność rozpoznawania potrzeb osób ze spektrum autyzmu, zdobędą narzędzia niezbędne do pracy dydaktycznej, terapeutycznej z uczniami z ASD, w tym zestaw przykładowych ćwiczeń i zabaw.
Prowadzący:
I grupa 13:30-14:10 |
II grupa 14:20-15:00 |