Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025
- Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
Artykuły opublikowane w Hejnale Oświatowym nr 11,2024.
- Ruman N.M., Edukacja zdrowotna jako istotny element systemu szkolnego.
- Kaliszewska M., Szkoła wsparciem dla kształtowania zdrowych stylów życia uczniów?
- Grajek M., Psychologia na talerzu: jak kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe uczniów?
- Daniek-Salawa J., Jak zarazić przedszkolaka ekologią?
- Gietner A., Muzyka a zdrowy styl życia – porady dla nauczyciela i ucznia.
- Nawrocka B., Sposoby na redukcję stresu w pracy nauczyciela: Jak odzyskać równowagę i spokój.
- Chłopecka M., Krysa W., Regeneracja potrzebna od zaraz.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
Artykuł opublikowany w Hejnale Oświatowym nr 11,2024.
- Świeży A., „Gdzie kwitną kwiaty, kwitnie też nadzieja…” o roli projektów edukacyjnych w rozwoju uczniów.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
Artykuł opublikowany w Hejnale Oświatowym nr 11,2024.
- Pacholarz P., Wędrówka po zdrowie.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Artykuły opublikowane w Hejnale Oświatowym nr 10,2024.
- Cieślik Ł., Cyberświadomi.
- Bubula M., Nalepka A., Podróż ku nowoczesnej edukacji: AI i transformacja cyfrowa w szkołach.
- Kantor-Malik J., Edukacja polonistyczna ze sztuczną inteligencją za pan brat.
- Kosior A., Troje to już tłok? O sztucznej inteligencji w relacji nauczyciel–uczeń. Selektywny przegląd etycznych wyzwań i dobrych praktyk.
- Kozak M., Szkoła i edukacja w dobie wszechobecnej sztucznej inteligencji.
- Patkowski K., Zieliński M., Obawy i zagrożenia związane z AI w edukacji: jedno zjawisko, różne perspektywy.
- Jaroszyńska, Zawód przyszłości – Prompt Engineering.
- Wróbel M., Sztuczna inteligencja z perspektywy ucznia i studenta, czyli osób wchodzących na rynek pracy.
Artykuły opublikowane w Hejnale Oświatowym nr 12,2024.
- Przybyłowska J., Sztuczna inteligencja na lekcjach języka obcego – decyzyjność, krytyczne myślenie i kreatywność.
- Łaś A., Krytyczne myślenie, czyli niezbędna umiejętność w dobie XXI w.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
Artykuły opublikowane w Hejnale Oświatowym nr 12,2024.
- Faryś P., STEAM na lekcjach fizyki. Możliwości organizacyjne procesu nauczania na tle rozwoju społeczeństwa innowacyjnego.
- Walter N., Rola nauczyciela w edukacji STEAM – jak prowadzić kreatywne zajęcia oparte na nauce przez działanie?
- Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
- Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Materiały