Istotną rolę w procesie edukacyjnym odgrywają oddziaływania pedagogiczne organizowane w toku różnorodnych zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
Jednym z wyzwań współczesnej edukacji jest konstruktywne i twórcze organizowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży w celu wszechstronnego rozwoju ich osobowości. Szczególną wartość rozwojową – kształcącą i wychowawczą mają zajęcia kulturalne, w tym pozalekcyjne i pozaszkolne spotkania uczniów ze sztuką. W ustawie z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe w art. 1 (Cele systemu oświaty) wskazano, że „system oświaty zapewnia w szczególności: (…) warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego”.
W „Hejnale Oświatowym” nr 11/197/2020 dużo miejsca poświęcamy problematyce organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży, a także roli i znaczeniu zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych z punktu widzenia celów edukacyjnych, wychowawczych i psychologicznych. Autorzy artykułów zwracają uwagę, że czas wolny; jego struktura i sposób spędzania mają duży wpływ na psychiczny i fizyczny rozwój młodego człowieka, jego wszechstronny rozwój osobowy. Oprócz rozważań teoretycznych znajdą tu Państwo przykłady dobrych praktyk.
Więcej informacji w najnowszym „Hejnale Oświatowym”. Wersja elektroniczna dostępna jest na naszej stronie internetowej.
8 maja br. Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodek w Tarnowie zaprasza wszystkich zainteresowanych nauczycieli wychowania fizycznego na warsztaty stacjonarne „Metodyka nauczania biegów średnich i długich oraz wykorzystanie nowoczesnych pomocy dydaktycznych na zajęciach wychowania fizycznego”.
Inspirujemy do działań na rzecz klimatu i propagowania edukacji klimatycznej, ponieważ dbałość o środowisko przyrodnicze to wspólna odpowiedzialność i przywilej przynoszące wymierne i wielowymiarowe korzyści. Konferencją pt. „Złap oddech! Zielono mi!” 24 kwietnia br. zainaugurowano III Małopolskie Forum Przedmiotów Przyrodniczych.