
Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli realizując kierunki polityki oświatowej państwa od dwóch lat organizuje szereg przedsięwzięć pod nazwą „Cyberświadomi”, mających na celu wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
Ideą naszej kampanii jest zainteresowanie nauczycieli problematyką cyberbezpieczeństwa i zainspirowanie ich do współpracy i własnych działań w tym zakresie, zapoznanie z problemem psychomanipulacji stosowanych przez twórców gier komputerowych i aplikacji internetowych w kontekście możliwości jakie stwarza wykorzystanie AI oraz zainspirowanie nauczycieli do aktywnego i rozsądnego wykorzystania potencjału AI na lekcji oraz w działaniach prewencyjnych szkoły.
Nasz projekt z racji swojej tematyki, która jest niezmiernie ważna i aktualna we współczesnym świecie, została doceniony i tym samym objęty patronatem honorowym przez Marszałka Województwa Małopolskiego i Małopolską Kurator Oświaty. Projekt realizowany jest we współpracy z Departamentem Zdrowia, Rodziny, Równego Traktowania i Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Cele przedsięwzięcia:
- zainicjowanie i promocja cyklu działań MCDN „Cyberświadomi” – ogólne przedstawienie proponowanych wydarzeń,
- zainteresowanie nauczycieli problematyką cyberbezpieczeństwa i zainspirowanie ich do współpracy i własnych działań w tym zakresie,
- zapoznanie nauczycieli z problemem psychomanipulacji stosowanych przez twórców gier komputerowych i aplikacji internetowych w kontekście możliwości jakie stwarza wykorzystanie AI,
- zainspirowanie nauczycieli do aktywnego i rozsądnego wykorzystania potencjału AI na lekcji oraz w działaniach prewencyjnych szkoły,
- wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie,
- propagowanie rozsądnego korzystania z technologii cyfrowych ze szczególnym uwzględnieniem narzędzi sztucznej inteligencji,
- wskazanie poprawnych metodycznie zasad wykorzystywania przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji,
- omówienie potencjalnych zagrożeń wynikających z błędnego wykorzystania urządzeń i narzędzi cyfrowych dla rozwoju dzieci i młodzieży,
- wypracowanie dobrych zasad wychowawczych sprzyjających kształtowaniu bezpiecznych nawyków w posługiwaniu się technologią cyfrową w domu i szkole.
Opis wydarzeń zrealizowanych:
Konferencje w których wzięło udział ponad 2 tyś uczestników:
Dla uczniów:
Seminaria, w których wzięło udział łącznie ok 650 dyrektorów szkół i nauczycieli: 13 seminariów w gminach Skrzyszów, Ryglice, Wierzhosławice, Łużna, Nowy Sącz, Chełmiec, Świątniki Górne, Zator, Niepołomice, Zielonki, Zabierzów, Babice, Osiek
Wszyscy nauczyciele, rodzice i uczniowie- jesteśmy uczestnikami świata wirtualnego, dlatego tak istotne jest, by każda z tych grup podchodziła do narzędzi i treści publikowanych w mediach społecznościowych w sposób zdroworozsądkowy i przynoszący korzyści, ale umiejętnie eliminujący wszelkie niebezpieczeństwa. Odpowiednie podejście do internetu i narzędzi cyfrowych jest możliwe, ale jak to zrobić bezpiecznie opowiedzą specjaliści, którzy w unikatowym cyklu podcastów.
- Podcasty i filmy edukacyjne poświęcone tematyce cyberbezpieczeństwa – Trailer
dla nauczycieli i rodziców:
- Jak sobie poradzić w cyfrowym świecie – Jan Mela – podróżnik, mówca motywacyjny i działacz społeczny
- Nauczyciel we współczesnym świcie…także cyfrowym – Jan Mela – podróżnik, mówca motywacyjny i działacz społeczny
- Patotreści – czy wiesz jak pomóc swojemu dziecku – dr Joanna Rzońca – nauczyciel doradca metodyczny MCDN
- Hejt w Internecie – istotny problem wychowawczy – dr Joanna Rzońca – nauczyciel doradca metodyczny MCDN
- Aktywność uczniów w mediach społecznościowych – dr Joanna Rzońca – nauczyciel doradca metodyczny MCDN
- Jak sobie radzić z cyberzagrożeniami – Wojciech Chechelski, wydział prewencji KWP w KrakowieWojciech Chechelski
- W co grają nasze dzieci – gry video – Wojciech Chechelski, wydział prewencji KWP w KrakowieWojciech Chechelski
- Media społecznościowe i relacje międzyludzkie – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu – Tomasz Grzyb, psycholog społeczny
- Używanie mediów społecznościowych a poczucie szczęścia – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu – Tomasz Grzyb, psycholog społeczny
- Porównywanie się do innych w sieci – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu – Tomasz Grzyb, psycholog społeczny
- Narzędzia wpływu społecznego w grach na naszych smartfonach – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu – Tomasz Grzyb, psycholog społeczny
Dla uczniów:
- Myśl krytycznie i bądź autentyczny – Jan Mela – podróżnik, mówca motywacyjny i działacz społeczny
- Patotreści – dr Joanna Rzońca – nauczyciel doradca metodyczny MCDN
- Media społecznościowe – dr Joanna Rzońca – nauczyciel doradca metodyczny MCDN
- Hejt w Internecie – dr Joanna Rzońca – nauczyciel doradca metodyczny MCDN
- Bądź mądrym i odpowiedzialnym graczem – Wojciech Chechelski, wydział prewencji KWP w KrakowieWojciech
- Cyberzagrożenia – Wojciech Chechelski, wydział prewencji KWP w Krakowie
- Media społecznościowe i relacje międzyludzkie – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu – Tomasz Grzyb, psycholog społeczny
- Używanie mediów społecznościowych a poczucie szczęścia – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu – Tomasz Grzyb, psycholog społeczny
- Porównywanie się do innych w sieci – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu – Tomasz Grzyb, psycholog społeczny
- Narzędzia wpływu społecznego w grach na naszych smartfonach – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu – Tomasz Grzyb, psycholog społeczny