Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli realizując kierunki polityki oświatowej państwa od dwóch lat organizuje szereg przedsięwzięć pod nazwą „Cyberświadomi”, mających na celu wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.

Ideą naszej kampanii jest zainteresowanie nauczycieli problematyką cyberbezpieczeństwa i zainspirowanie ich do współpracy i własnych działań w tym zakresie, zapoznanie z problemem psychomanipulacji stosowanych przez twórców gier komputerowych i aplikacji internetowych w kontekście możliwości jakie stwarza wykorzystanie AI oraz zainspirowanie nauczycieli do aktywnego i rozsądnego wykorzystania potencjału AI na lekcji oraz w działaniach prewencyjnych szkoły.

Nasz projekt z racji swojej tematyki, która jest niezmiernie ważna i aktualna we współczesnym świecie, została doceniony i tym samym objęty patronatem honorowym przez Marszałka Województwa Małopolskiego i Małopolską Kurator Oświaty. Projekt realizowany jest we współpracy z Departamentem Zdrowia, Rodziny, Równego Traktowania i Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Cele przedsięwzięcia: 

  • zainicjowanie i promocja cyklu działań MCDN „Cyberświadomi” – ogólne przedstawienie proponowanych wydarzeń,
  • zainteresowanie nauczycieli problematyką cyberbezpieczeństwa i zainspirowanie ich do współpracy i własnych działań w tym zakresie,
  • zapoznanie nauczycieli z problemem psychomanipulacji stosowanych przez twórców gier komputerowych i aplikacji internetowych w kontekście możliwości jakie stwarza wykorzystanie AI,
  • zainspirowanie nauczycieli do aktywnego i rozsądnego wykorzystania potencjału AI na lekcji oraz w działaniach prewencyjnych szkoły,
  • wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie,
  • propagowanie rozsądnego korzystania z technologii cyfrowych ze szczególnym uwzględnieniem narzędzi sztucznej inteligencji,
  • wskazanie poprawnych metodycznie zasad wykorzystywania przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji,
  • omówienie potencjalnych zagrożeń wynikających z błędnego wykorzystania urządzeń i narzędzi cyfrowych dla rozwoju dzieci i młodzieży,
  • wypracowanie dobrych zasad wychowawczych sprzyjających kształtowaniu bezpiecznych nawyków w posługiwaniu się technologią cyfrową w domu i szkole.

Opis wydarzeń zrealizowanych:

Konferencje w których wzięło udział ponad 2 tyś uczestników:

Dla uczniów:

Seminaria, w których wzięło udział łącznie ok 650 dyrektorów szkół i nauczycieli: 13 seminariów w gminach Skrzyszów, Ryglice, Wierzhosławice, Łużna, Nowy Sącz, Chełmiec, Świątniki Górne, Zator, Niepołomice, Zielonki, Zabierzów, Babice, Osiek

Wszyscy nauczyciele, rodzice i uczniowie- jesteśmy uczestnikami świata wirtualnego, dlatego tak istotne jest, by każda z tych grup podchodziła do narzędzi i treści publikowanych w mediach społecznościowych w sposób zdroworozsądkowy i przynoszący korzyści, ale umiejętnie eliminujący wszelkie niebezpieczeństwa. Odpowiednie podejście do internetu i narzędzi cyfrowych jest możliwe, ale jak to zrobić bezpiecznie opowiedzą specjaliści, którzy w unikatowym cyklu podcastów.

  • Podcasty i filmy edukacyjne poświęcone tematyce cyberbezpieczeństwa – Trailer

dla nauczycieli i rodziców:

  1. Jak sobie poradzić w cyfrowym świecie – Jan Mela – podróżnik, mówca motywacyjny i działacz społeczny
  2. Nauczyciel we współczesnym świcie…także cyfrowym – Jan Mela – podróżnik, mówca motywacyjny i działacz społeczny
  3. Patotreści – czy wiesz jak pomóc swojemu dziecku – dr Joanna Rzońca – nauczyciel doradca metodyczny MCDN
  4. Hejt w Internecie – istotny problem wychowawczy – dr Joanna Rzońca – nauczyciel doradca metodyczny MCDN
  5. Aktywność uczniów w mediach społecznościowych – dr Joanna Rzońca – nauczyciel doradca metodyczny MCDN
  6. Jak sobie radzić z cyberzagrożeniami – Wojciech Chechelski, wydział prewencji KWP w KrakowieWojciech Chechelski
  7. W co grają nasze dzieci – gry video – Wojciech Chechelski, wydział prewencji KWP w KrakowieWojciech Chechelski
  8. Media społecznościowe i relacje międzyludzkie – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu – Tomasz Grzyb, psycholog społeczny
  9. Używanie mediów społecznościowych a poczucie szczęścia – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu – Tomasz Grzyb, psycholog społeczny
  10. Porównywanie się do innych w sieci – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu – Tomasz Grzyb, psycholog społeczny
  11. Narzędzia wpływu społecznego w grach na naszych smartfonach – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu – Tomasz Grzyb, psycholog społeczny

Dla uczniów:

  1. Myśl krytycznie i bądź autentyczny – Jan Mela – podróżnik, mówca motywacyjny i działacz społeczny
  2. Patotreści – dr Joanna Rzońca – nauczyciel doradca metodyczny MCDN
  3. Media społecznościowe – dr Joanna Rzońca – nauczyciel doradca metodyczny MCDN
  4. Hejt w Internecie – dr Joanna Rzońca – nauczyciel doradca metodyczny MCDN
  5. Bądź mądrym i odpowiedzialnym graczem – Wojciech Chechelski, wydział prewencji KWP w KrakowieWojciech
  6. Cyberzagrożenia – Wojciech Chechelski, wydział prewencji KWP w Krakowie
  7. Media społecznościowe i relacje międzyludzkie – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu – Tomasz Grzyb, psycholog społeczny
  8. Używanie mediów społecznościowych a poczucie szczęścia – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu – Tomasz Grzyb, psycholog społeczny
  9. Porównywanie się do innych w sieci – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu – Tomasz Grzyb, psycholog społeczny
  10. Narzędzia wpływu społecznego w grach na naszych smartfonach – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu – Tomasz Grzyb, psycholog społeczny
arrow
Facebook
YouTube