Wychowanie ku wartościom, rola nauczyciela w wychowaniu do wartości – to główny temat nowego wydania naszego miesięcznika.
Pierwszy w nowym roku kalendarzowym numer „Hejnału Oświatowego” poświęcony jest zagadnieniom wychowania do wartości, w tym rozwijania postaw oraz przygotowania młodych ludzi do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym. Jest to jeden z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021.
Wprowadzenie do problematyki stanowi tekst dr Elżbiety Płóciennik z Uniwersytetu Łódzkiego przedstawiający rolę nauczyciela w wychowaniu ku wartościom. Autorka zwraca uwagę, że wartości ogólnoludzkie są fundamentem budowania osobowości człowieka i jego nastawienia do otaczającego świata. Dlatego tak ważna jest tu wiedza nauczycieli na temat wartości, jakie młodzi ludzie powinni nabywać i przejawiać swoim zachowaniem. Autor kolejnego artykułu ks. dr hab. Jacek Siewiora, prof. MWSE w Tarnowie podkreśla, że fundamentalne zadanie nauczyciela polega na udzielaniu wychowankom fachowej opieki i pomocy w zrozumieniu własnego działania oraz dokonywanych wyborów, jak również na pobudzaniu ich do aksjologicznej refleksji nad życiem.
Zachęcamy również do lektury artykułu autorstwa Elżbiety Cibor o gamifikacji jako jednej z metod współczesnej edukacji. Cykl „Z perspektywy doradcy” to stała kolumna w naszym czasopiśmie poświęcona tematyce związanej z działalnością doradców metodycznych powołanych przez Kuratorium Oświaty w Krakowie i realizujących zadania w MCDN. Ponadto polecamy lekturze relacje z konferencji i informacje o ofercie edukacyjnej biblioteki pedagogicznej.
Więcej informacji w „Hejnale Oświatowym” nr 1/199/2021.
Za nami wyjątkowa konferencja poświęcona edukacji STEAM w pracy z najmłodszymi uczniami. Spotkanie zgromadziło nauczycieli przedszkoli, klas 1–3 oraz specjalistów, dla których ważny jest rozwój poznawczy dzieci, budowanie relacji i tworzenie środowiska sprzyjającego współpracy — również w grupach wielokulturowych.
Towarzystwo Przyjaciół Chorych „Hospicjum im. św. Łazarza” zaprasza szkoły, przedszkola oraz wszystkie środowiska edukacyjne do udziału w szóstej edycji świątecznego wyzwania #KolędaDlaHospicjum2025. To inicjatywa, która łączy radość wspólnego kolędowania z realnym wsparciem dla pacjentów jednego z najstarszych hospicjów w Polsce.