W Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodek w Tarnowie, 20 kwietnia odbyło się seminarium online poświęcone tematyce integrowania dzieci i ich rodziców z polskich i ukraińskich szkół i przedszkoli. Swoimi doświadczeniami dzielili się: ks. Krzysztof Jankowski, doradcy metodyczni – wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego oraz drugiego etapu edukacyjnego.
Podczas szkolenia zainteresowani nauczyciele mogli zapoznać się z psychologicznymi aspektami traumatycznych przeżyć związanych z wojną, kształtowania postaw i działań obywatelskich, planowania procesu dydaktycznego dziecka migracyjnego oraz sposoby komunikowania i współpracy wychowawcy z dziećmi i ich rodzicami ukraińskimi i polskimi.
Rozmowa, szczery i bezpośredni kontakt na co dzień, delikatność w przekazywaniu uwag na temat zachowania dziecka, szacunek do rozmówcy – to podstawa udanej komunikacji i współpracy. Przedszkola i szkoły mają różne systemy kontaktów z rodzicami a w dobie tak trudnych sytuacji związanych z wojną w Ukrainie musiały z dnia na dzień wypracować „złoty środek” w tych kontaktach. Ponadto wspólna praca placówek oświatowych z lokalną społecznością i instytucjami gminnymi pozwolą na zapewnienie bezpieczeństwa i stabilizacji dla ukraińskich rodzin.
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.