Jak można wspierać dziecięce i uczniowskie zainteresowanie kulturą ludową? Czy muzeum narodowe może wyjść ze swoich murów i zająć się dziedzictwem lokalnym? Jak być kreatywnym nauczycielem? – to tylko wybrane tematy konferencji pod hasłem „Edukacja regionalna w praktyce pedagogicznej”, organizowanej w Krakowie przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Odbywająca się w dniu 6 czerwca – konferencja podsumowująca X jubileuszową edycję konkursu „Kreatywny Nauczyciel”, pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Małopolskiego Witolda Kozłowskiego, była okazją do dyskusji na temat odkrywania wartości, jakie tkwią w kulturowym, historycznym i przyrodniczym środowisku dzieci i uczniów oraz wymiany dobrych praktyk dydaktyczno-wychowawczych, które pozwalają na rozszerzanie wiedzy o kulturze, historii, tradycji i walorach przyrodniczych środowiska lokalnego.
W odpowiedzi na współczesne wyzwania stojące przed dydaktyką szkolną dr Barbara Klasińska z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach zarekomendowała m.in. paremioedukację jako przydatną naukę w zakresie przekazywania mądrości, wartości i sztuki życia. Z kolei Filip Skowron zaprezentował Szlak Stanisława Wyspiańskiego, za pomocą którego Muzeum Narodowe w Krakowie stara się wspierać edukację regionalną poprzez opowiadanie o sztuce i literaturze. Nie zabrakło również występu artystycznego dzieci, które pod kierunkiem Iwony Duran i Elżbiety Ptak z Samorządowego Przedszkola nr 131 w Krakowie uświetniły jubileuszowe spotkanie oprawą muzyczną „Co nam w sercu gra”.
Konferencja, w której wzięli udział nauczyciele wszystkich etapów edukacyjnych oraz eksperci w dziedzinie edukacji regionalnej, stała się również okazją do promowania kreatywnych nauczycieli, którzy wyróżniają się w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej poszukiwaniem i wdrażaniem ciekawych rozwiązań pedagogicznych, służących poznawaniu, pielęgnowaniu i rozwijaniu dziedzictwa kulturowego wśród uczniów.
Po wcześniejszej ocenie przedsięwzięć realizowanych przez małopolskich nauczycieli komisja konkursowa wyłoniła laureatów i przyznała nagrody w dwóch kategoriach.
W kategorii przedszkoli:
I miejsce: Dorota Nawalany i Anna Psujek – Samorządowe Przedszkole nr 5 w Wieliczce za przedsięwzięcie „Ileż piękna w mojej Wieliczce…”
II miejsce: Jolanta Robak i Sylwia Windak – Przedszkole Samorządowe w Mietniowie za przedsięwzięcie „Moja wieś”
III miejsce: Iwona Duran i Elżbieta Ptak – Samorządowe Przedszkole nr 131 w Krakowie za przedsięwzięcie „Co memu sercu bliskie… – czyli jak przedszkolaki świat poznają i swoją Małą Ojczyznę kochają”
W kategorii szkół:
I miejsce: Maria Nowak – Szkoła Podstawowa nr 129 w Krakowie za przedsięwzięcie „Ekologiczna Ścieżka Edukacyjna i Ogród dla Motyli”
II miejsce: Katarzyna Nogieć – Szkoła Podstawowa im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie za przedsięwzięcie „Po krakosku – cykl zajęć edukacji regionalnej dla uczniów”
III miejsce: Agata Szwarc i Anna Jasińska – Zespół Szkół Zawodowych im. Królowej Jadwigi w Bieczu za przedsięwzięcie „Małopolskie tradycje kulinarne w oczach młodzieży”
Niektóre z wybranych prac konkursowych zostały zaprezentowane na forum jako przykłady dobrych praktyk w pracy pedagogicznej z dziećmi i młodzieżą. Przedstawione rozwiązania stały się dobrą okazją do dyskusji na temat roli edukacji regionalnej w dydaktyce szkolnej i wspierania nowatorskich inicjatyw nauczycieli.
Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli zainicjowało konkurs „Kreatywny Nauczyciel” w 2009 roku, aby promować nauczycieli, którzy z misją i wielkim oddaniem wykonują swój zawód, wychowując kolejne pokolenia Małopolan. Intencją konkursu było również zintegrowanie i aktywizacja środowiska nauczycieli oraz podnoszenie jakości kształcenia w małopolskich placówkach edukacyjnych. Konkurs promuje twórczych nauczycieli, którzy są zainteresowani dalszym rozwojem własnego warsztatu pracy. Nagrody, które trafiają w ręce laureatów konkursu to nie tylko wyróżnienie, ale przede wszystkim docenienie ich trudu i oddania w codziennej pracy.
Wydarzenie zostało objęte patronatem medialnym przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, wydawnictwo Papilon, „Bliżej Przedszkola”, „Hejnał Oświatowy”
Inspirujemy do działań na rzecz klimatu i propagowania edukacji klimatycznej, ponieważ dbałość o środowisko przyrodnicze to wspólna odpowiedzialność i przywilej przynoszące wymierne i wielowymiarowe korzyści. Konferencją pt. „Złap oddech! Zielono mi!” 24 kwietnia br. zainaugurowano III Małopolskie Forum Przedmiotów Przyrodniczych.
18 kwietnia br. odbyła się wiosenna odsłona „Polonistycznego przekładańca na bis”. Tym razem uczestnicy podążali śladami Czesława Miłosza. Życie noblisty oraz jego literackie dziedzictwo stały się dla nauczycieli praktyków inspiracją do kreatywnego działania na przedmiotach humanistycznych.