Czym jest autyzm i czy można go leczyć? Czy wiadomo, jakie jest spektrum autyzmu? Współcześnie coraz częściej mówi się o autyzmie, a jednocześnie jest to wielka zagadka, która niesie za sobą wiele niejednoznacznych odpowiedzi, tworząc tym samym przestrzeń do kreowania różnych teorii leczenia i różnych etiologii.
W celu poszukania odpowiedzi na pojawiające się pytania Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ODN w Tarnowie wraz ze Staropolską Szkołę Wyższą w Kielcach w dniu 14 czerwca 2019 roku zorganizowało interdyscyplinarną konferencję naukowo-szkoleniową poświęconą problematyce autyzmu zarówno w aspekcie teoretycznym jak i praktycznym.
Konferencja została otwarta przez Ewę Sojat – wicedyrektora MCDN ODN w Tarnowie, która zwróciła uwagę, jak ważne jest dziś zrozumienie sposobu postrzegania rzeczywistości przez autystyczne dziecko oraz jak duże znaczenie ma wspomagania rozwoju dzieci i odpowiednie przygotowanie rodziców i nauczycieli do zmierzenia się z codziennymi trudnościami. W trakcie spotkania podjęta została m.in. tematyka zaburzeń ze spektrum autyzmu, jego etiologia, obraz kliniczny. Zaproszeni eksperci przedstawili prawne aspekty funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; podjęta została dyskusja na temat funkcjonalnej diagnozy dzieci i młodzieży z ASD oraz praktycznych aspektów pracy terapeutycznej i edukacyjnej z uczniami ze spektrum autyzmu, w tym z niepełnosprawnością intelektualną.
Jak zauważyła Anna Pieczarka z zarządu województwa małopolskiego, tematyka dotycząca autyzmu jest problemem złożonym i wymaga szukania praktycznych sposobów postępowania z dziećmi, które zachowują się inaczej niż ich rówieśnicy.
Osoby z autyzmem mają problemy w rozumieniu świata. Inaczej odbierają obrazy, dźwięki, inaczej odczuwają, często nie rozumieją w pełni naszego języka. Nie potrafią też mówić o tym, co chcą i jak się czują, nie potrafią nawiązywać kontaktów z innymi osobami. Często czują się samotne. Dlatego w sposób szczególny potrzebują naszego zainteresowania, akceptacji, naszej cierpliwości. Potrzebują wsparcia w edukacji i terapii, ale także w nauce nowych umiejętności, które pomagać będą w codziennym funkcjonowaniu. Pamiętajmy też, że osoby z autyzmem mają różne talenty i umiejętności, których szukanie i rozwijanie może sprawić, że z czasem ich autyzm już nie będzie taki ważny – mówiła Anna Pieczarka.
Konferencja spotkała się ogromnym zainteresowaniem, wzięli w niej udział zarówno naukowcy, jaki i dyrektorzy szkół, nauczyciele, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i rodzice. Oprócz ciekawych wykładów, poruszających różne aspekty związane z funkcjonowaniem i postępowaniem z dziećmi z ASD, zaprezentowane zostały nowości wydawnicze, a także specjalistyczne pomoce dydaktyczne niezbędne w pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
18 kwietnia br. odbyła się wiosenna odsłona „Polonistycznego przekładańca na bis”. Tym razem uczestnicy podążali śladami Czesława Miłosza. Życie noblisty oraz jego literackie dziedzictwo stały się dla nauczycieli praktyków inspiracją do kreatywnego działania na przedmiotach humanistycznych.
Już po raz czwarty Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Nowym Sączu zaprasza dyrektorów szkół i zainteresowanych nauczycieli (kandydatów na dyrektorów oraz osoby wspierające dyrektorów w procesie zarządzania szkołą/placówką) do udziału w kolejnym z cyklu spotkaniu pt. „Porozmawiajmy o wartościach”.