Niektórzy z nas wciąż pamiętają czasy, w których aplikacje mobilne, interfejs użytkownika, kody dostępu, a nawet strony internetowe brzmiały tajemniczo. Dziś to codzienność niemalże wszystkich: od malucha do seniora. Dlatego seminarium „Dostępność cyfrowa w przedszkolu, szkole i placówce oświatowej”, które odbędzie się 16 marca br. w oświęcimskim ośrodku MCDN, to znakomita propozycja szkoleniowa adresowana w szczególności do dyrektorów, wicedyrektorów i osób odpowiedzialnych za nadzór nad wdrażaniem ustaw o dostępności.
Rozwój nowoczesnych technologii komunikacyjnych wymaga nieustannego doskonalenia polityki cyfrowej dostępności do współczesnych technik informacji i komunikacji internetowej. Dostępność polityki cyfrowej opiera się zaś na uregulowaniach prawnych, a one z kolei wymagają respektowania i wdrażania najnowszych ustaw w tym zakresie. Uczestnicy proponowanego seminarium będą mogli zatem zgłębić zagadnienia związane z wdrażaniem ustawy z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych i podmiotów publicznych.
W tajniki zagadnienia wprowadzi znakomity webmaster Marek Pietras – koordynator dostępności cyfrowej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego, który od dziesięciu lat zajmuje się problematyką dostępności cyfrowej. Zapewnienie dostępności cyfrowej stron internetowych oraz aplikacji mobilnych jest niezwykle istotne zawłaszcza dla osób zarządzających podmiotami publicznymi, w tym: przedszkolami, szkołami i placówkami oświatowymi, gdyż to na tych osobach spoczywa obowiązek zapewnienia dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych.
W części teoretycznej spotkania Marek Pietras wyjaśni szereg podstawowych terminów oraz pojęć niezbędnych do zrozumienia i realizacji polityki dostępności cyfrowej, a w części praktycznej wprowadzi nas w świat konkretnych rozwiązań. Na przykład będziemy mogli dowiedzieć się jak wygląda strona internetowa „od kuchni”, z jakich elementów jest zbudowana, do czego służy kod, w którym jest zapisana, na czym polega interfejs, co tak naprawdę oznacza treść strony, co to są artykuły, jak wykorzystywać multimedia i jak ostatecznie sterować i posługiwać się tymi elementami, z których każdy musi być zapisany cyfrowo.
Serdecznie zachęcamy wszystkich zainteresowanych do wzięcia udziału w seminarium, ponieważ życie każdej nowoczesnej placówki oświatowej to nie tylko realność, ale także jej wymiar multimedialny, czyli właśnie zapisany cyfrowo. Optymalna dostępność treści internetowych leży w interesie każdego nowoczesnego społeczeństwa.
Link do zapisu: Dostępność cyfrowa w przedszkolu, szkole i placówce oświatowej
13 maja br. miała miejsce w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodek w Krakowie konferencja pt. Wpływ FASD, czyli Spektrum Płodowych Zaburzeń Poalkoholowych na edukację. Celem spotkania było poszerzenie wiedzy kadr pedagogicznych na temat tego zaburzenia, szybsza diagnoza i próba znalezienia odpowiednich ścieżek pomocy dla uczniów z tym spektrum.
Województwo Małopolskie we współpracy z Polskim Towarzystwem Informatycznym, Zespołem Szkół Ogólnokształcących Da Vinci w Krakowie oraz Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli zaprasza 21 i 23 maja br. przedstawicieli małopolskich instytucji publicznych oraz kadrę pedagogiczną na warsztaty w ramach kampanii „Tydzień z Internetem”.