W konferencji pt. „Rola edukacji muzealnej w zachowaniu dziedzictwa pamięci” zorganizowanej w dniu 7 marca przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej oraz Centrum Św. Maksymiliana w Harmężach wzięło udział około 200 nauczycieli, dyrektorów szkół, przedstawicieli organów prowadzących szkoły, ale także muzealników i edukatorów z całej Polski. Uczestnicy konferencji mieli okazję wysłuchać wykładów prelegentów będących praktykami w zakresie edukacji muzealnej i reprezentujących kluczowe muzea w Polsce.
Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in.: Halina Cimer – Małopolska Wicekurator Oświaty, Jakub Przewoźnik – kierownik Agendy Zamiejscowej Urzędu Marszałkowskiego w Oświęcimiu reprezentujący Iwonę Gibas – członka Zarządu Województwa Małopolskiego, Teresa Jankowska – etatowa członkini Zarządu Powiatu w Oświęcimiu, Krzysztof Kania – Wiceprezydent Miasta Oświęcim, Halina Musiał – Zastępca Wójta Gminy Oświęcim, przedstawiciele organów prowadzących okoliczne szkoły oraz muzeów i instytucji kultury.
Stacjonarnych i zdalnych uczestników spotkania przywitała Dorota Mleczko – Dyrektor Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej. W swoim exposé zwróciła uwagę na prężnie rozwijającą się w ostatnich latach edukację muzealną, na niezwykle atrakcyjną ofertę muzeów kierowaną do młodego odbiorcy i chęć współuczestniczenia w procesie jego wychowania.
Barbara Ledwoń – Wicedyrektor ds. Ośrodka w Oświęcimiu podkreśliła istotną, rolę, jaką pełni edukacja muzealna w dopełnieniu dydaktyki szkolnej i w procesie wychowawczym kształtującym rozwój młodego człowieka
O potrzebie wychowania młodego człowieka do przyjętej hierarchii wartości, o konieczności wypracowania atrakcyjnych form narracyjnych zapoznających uczniów z kulturowym i historycznym dziedzictwem materialnym, przekonywała z kolei Halina Cimer – Małopolska Wicekurator Oświaty.
Jako pierwsza wystąpiła Marta Graczyńska – pełnomocnik ds. Działań Edukacyjnych i Komunikacji Społecznej Zamek Królewski na Wawelu – Państwowe Zbiory Sztuki. Podczas swojego wystąpienia zatytułowanego „Muzea w postpandemicznym świecie XXI wieku. Kłopot czy nadzieja?” pokazała, jak zmieniły się muzea w Polsce i na świecie po okresie pandemii. Z kolei Marta Grochowska – starszy kustosz i kierownik Działu Oświatowego w Muzeum Śląskim w Katowicach opowiedziała, jak powinna wyglądać lekcja w muzeum. Reakcje nauczycieli świadczyły o dużym zainteresowaniu, z jakim przyjęli wykład na temat przygotowania przez szkolę wyjść klasowych do muzeum w kontekście odpowiedniego dostosowania oferty muzealnej do potrzeb uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Trzecim prelegentem była Jagoda Gumińska – Oleksy – pracownik Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Krakowie, która wygłosiła wykład pt. „Przeciąg w muzeum, czyli o mocy współtworzenia”. Dobrymi praktykami w zakresie edukacji w miejscu pamięci na przykładzie Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL przy ul. Rakowieckiej 37 w Warszawie, podzielił się dr hab. Filip Musiał – profesor AIK, Dyrektor Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Krakowie i jednocześnie Dyrektor Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL przy ul. Rakowieckiej 37 w Warszawie.
Konferencja zainaugurowała projekt „Akademia Dziedzictwa Pamięci”, skierowany do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którego celem jest utrwalanie pamięci o wydarzeniach z przeszłości oraz wzbudzenie zainteresowania nauczycieli i edukatorów rolą muzeów i miejsc pamięci w zachowaniu dziedzictwa narodowego. Założenia projektu przedstawiły jego koordynatorki: Ewa Kantyka – nauczycielka konsultantka MCDN oraz Joanna Cebulska – edukatorka z Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej.
Konferencja została objęta honorowym patronatem Małopolskiego Kuratora Oświaty.
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.