Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej oraz Centrum Św. Maksymiliana w Harmężach zaprasza nauczycieli do udziału w projekcie „Akademia Dziedzictwa Pamięci”, którego celem jest zachowanie pamięci o wydarzeniach z przeszłości oraz wzbudzenie zainteresowania nauczycieli i edukatorów rolą muzeów i miejsc pamięci w zachowaniu naszego dziedzictwa.
Projekt ma również na celu zwrócenie uwagi nauczycielom na muzeum jako miejsce edukacji, w którym zostanie przygotowana oferta edukacyjna dostosowana do określonej grupy, również uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Ważne jest także wypracowanie zasad współpracy między szkołą a muzeum tak, by treści muzealne w naturalny sposób uzupełniały treści zajęć szkolnych, stanowiąc niejako naturalną część procesu edukacyjnego.
Założeniem naszym jest, ażeby nauczyciele – a docelowo również uczniowie – wykształcili w sobie nawyk korzystania z bogatej oferty muzealnej, w ten sposób ucząc się obcowania z kulturą i dziedzictwem pamięci.
Projekt adresowany jest głównie do nauczycieli drugiego i trzeciego etapu edukacyjnego oraz edukatorów. Pragniemy, by miał charakter długofalowy, dlatego mamy nadzieję, iż uczestnicy pierwszej edycji wskażą nam kierunki i zagadnienia, które ich interesują i wokół których chcieliby budować kolejne edycje.
W logo projektu umieściliśmy drzewo – korzenie wrastające w ziemię symbolizują przodków, to świat, z którego wyrośliśmy – nasze dziedzictwo; z kolei gałęzie i liście są zapowiedzią przyszłych pokoleń. Drzewo kojarzy się z życiem, jego korzenie to to przeszłość, z której czerpiemy, a cyklicznie rozwijająca się korona to przyszłość. Zależy nam na tym, ażeby osoby biorące udział w projekcie utożsamiły się z historią miejsca i wykorzystały tę świadomość w swojej edukacyjnej pracy.
W ramach Akademii Dziedzictwa Pamięci w bieżącym roku szkolnym zapraszamy Państwa do udziału w 4 spotkaniach:
28 marca 2023 roku, godz. 16.00 – 18.15
– Kuratorskie zwiedzanie wystawy stałej Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej pn. „Obrazy pamięci – losy mieszkańców ziemi oświęcimskiej”;
– Muzeum jako miejsce inspiracji dla różnego rodzaju działań edukacyjnych.
25 kwietnia 2023 roku, godz. 16.00 – 18.15
– Zwiedzanie ekspozycji pn. „Klisze pamięci. Labirynty” Mariana Kołodzieja znajdującej się na terenie Centrum Św. Maksymiliana w Harmężach.
16 maja 2023 roku, godz. 16.00 – 18.15
– Projekcja filmu pt. „Kurierka” w reż. Marka Luzara.
– Sposoby wykorzystania filmu dokumentalnego w edukacji szkolnej – warsztaty dedykowane filmowi: Tajemnicza kurierka „Wanda” i brawurowa ucieczka więźniów z KL Auschwitz w dniu 29 grudnia 1942 roku.
6 czerwca 2023 roku, godz. 16.00 – 18.15
– Zwiedzanie wystawy czasowej pn. „Twarze pamięci” poświęconej ludziom, którzy z narażeniem życia ratowali więźniów KL Auschwitz.
– Jak wykorzystać warsztaty oraz lekcje muzealne na lekcjach historii, j. polskiego oraz lekcji wychowawczej? – zapoznanie z ofertą edukacyjną Muzeum.
Warunkiem uczestnictwa w Akademii jest zapisanie się poprzez formularz zgłoszeniowy umieszczony na stronie MCDN.
Tadeusz Różewicz w wierszu pt. „Oblicza ojczyzny” zawarł słowa: „Na początku ojczyzna jest blisko, na wyciągnięcie ręki, dopiero później rośnie….” – stały się one dla nas punktem wyjścia do stworzenia Akademii. Uważamy, że młode pokolenie musi poznać najpierw swoją historię lokalną, to, co jest blisko nich, aby później zrozumieć historię w szerszym wymiarze.
Zapraszamy zainteresowanych nauczycieli do udziału w naszym projekcie. Link do zapisów: „Akademia Dziedzictwa Pamięci”
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.