Blisko 500 nauczycieli wzięło udział w konferencji „Uwaga! Uczeń w depresji”. Ten prosty, a zarazem wymowny tytuł odsłania jednakże skalę niepokojącego zjawiska, ukazując złożoność problemu. Pomoc młodym ludziom cierpiącym na depresję czy zaburzenia lękowe jest niezbędna. By była ona profesjonalna i skuteczna, należy mieć wiedzę o depresji i wykazywać się empatią.
Rozpoznawanie depresji u nastolatków jest trudne, ponieważ wiele typowych objawów tej choroby można pomylić z normalnymi – w okresie dojrzewania – zmianami w zachowaniu i nastroju. Niemniej, istnieją symptomy, na które warto zwrócić uwagę.
Wiedzę na temat przyczyn i przebiegu depresji oraz roli nauczyciela w realizacji działań profilaktycznych i wspomagania leczenia ucznia zdobyli uczestnicy konferencji, która odbyła się w 26 października br., w Ośrodku MCDN w Krakowie. Informacje uzyskane podczas spotkania z pewnością wykorzystają w codziennej pracy z uczniem oraz we współpracy z rodzicami.
Prelegenci konferencji: prof. dr hab. n. med. Maciej Pilecki, psychiatra, oraz dr Dorota Solecka, psycholog kliniczny i psychoterapeutka omówili depresję jako zjawisko wymagające pokory i ogromnej wiedzy ze strony lekarza i psychoterapeuty, ale także cierpliwości ze strony osób żyjących w otoczeniu pacjenta. Depresję u dorosłego pacjenta specjalista jest w stanie zdiagnozować po jednej wizycie; w przypadku dzieci – często dopiero po trzeciej.
Jako nauczyciele jesteśmy najlepszymi sprzymierzeńcami psychiatrów w rozpoznawaniu choroby psychicznej dziecka czy nastolatka, ponieważ znamy uczniów, obserwujemy ich codzienne zachowanie i dostrzegamy zmiany w nastroju. Możemy też wpłynąć na zmianę świadomości społeczeństwa, w którym akceptowana jest choroba ciała, a wciąż lekceważona choroba psychiczna.
Nadal zdumiewa fakt, że osoby z chorym okiem, bolącą ręką czy niesprawnym kolanem wysyłamy do lekarza, a borykającym się z uczuciem przygnębienia, beznadziejności czy izolującym się społecznie udzielamy pseudo-porad typu: „Weź się w garść!”, „Rusz się, to ci przejdzie!”
Jako dorośli, zatroskani o prawidłowy rozwój naszych dzieci, życzylibyśmy sobie, by wiedza zdobyta na konferencji nie musiała być wykorzystywana w praktyce.
Historia pogranicza nie daje się zamknąć w prostych narracjach. To obszar napięć, przenikania się wpływów, zmiennych granic i tożsamości kształtowanych na styku kultur. Z myślą o nauczycielach, którzy chcą tę złożoność świadomie i rzetelnie przekazywać młodemu pokoleniu, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Ośrodek w Nowym Sączu, przygotowało III edycję Akademii POGRANICZE 2026. Burzliwe dzieje Śląska, wpisaną […]
Debaty o edukacji często koncentrują się na pojedynczym nurcie – matematyce albo fizyce, metodach lub programach. Tymczasem spotkanie zorganizowane 3 grudnia w MCDN Ośrodku w Nowym Sączu celowo porzuciło tę logikę. Zamiast rozpatrywać nauczanie ścisłe w odseparowanych blokach, uczestnicy otrzymali szeroki, wielowarstwowy obraz, w którym edukacja staje się przestrzenią odkrywania, eksperymentowania i budzenia ciekawości. Konferencja […]