„Wspaniała konferencja!”, „super wykłady”, „bardzo potrzebna i inspirująca” – oto niektóre wypowiedzi uczestników opisujące konferencję zatytułowaną „Po co? i dlaczego? – przeciwdziałanie kryzysom egzystencjalnym młodzieży w oparciu o koncepcję logoterapii i logoprofilaktyki”, która w dniu 9 listopada br. zgromadziła ponad 200 nauczycieli.
Podczas konferencji poznaliśmy raport z badań przeprowadzonych przez Fundację Archezja dotyczący kondycji psychicznej dzieci i młodzieży z województwa małopolskiego. Z ankiet wynika niestety, że kondycja psychiczna dzieci i młodzieży wymaga szczególnej uwagi i troski ze strony otoczenia. Brak poczucia sensu życia, uzależnienia behawioralne (głównie od Internetu), a także nastroje depresyjne – to zjawiska odznaczające się wysokimi i niepokojącymi wskaźnikami. Istnieje wiele powodów takiej sytuacji, a źródłem nie wszystkich jest pandemia, tym niemniej – związana z nią izolacja społeczna – uwypukliła pewne trendy. Pomocni w odkrywaniu sensu życia i sensu każdej sytuacji mogą być rodzice, nauczyciele, terapeuci.
Raport zawiera także pozytywne strony, które jasno i konsekwentnie (rok po roku) wskazują na fakt, że młodzi ludzie mają marzenia, a najważniejszymi wartościami dla nich są miłość i przyjaźń.
Podsumowaniem konferencyjnych rozważań, refleksji i dyskusji niech będzie myśl Victora Frankla – twórcy logoterapii: „Nawet, gdy nie jesteśmy w stanie zmienić sytuacji powodującej cierpienie, wciąż możemy wybrać postawę, jaką względem niej zajmiemy”.
Nie ustajemy w promowaniu zdrowego stylu życia, aktywnego wypoczynku, sprawności fizycznej i ciekawości świata. To właśnie dzięki Państwu – dyrektorom szkół, przedszkoli i placówek oświatowych oraz dzięki nauczycielom i wychowawcom, możemy najskuteczniej docierać do młodych ludzi i inspirować ich do czynnych form spędzania wolnego czasu.
W nowoczesnej edukacji szczególnie cenne są szerokie horyzonty i dalekowzroczne perspektywy, zwłaszcza te sięgające gwiazd. „Kosmiting Summit 2024 – kosmiczne perspektywy edukacji XXI wieku” to konferencja dotycząca nauczania oraz popularyzacji astronomii wśród uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.