Wspieramy „orłów fizyki” zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i szkolnym. Dzięki zaangażowaniu wiodących ośrodków naukowych i badawczych w Polsce, promujemy zainteresowania i pasje fizyczne uczniów, realizujemy projekty mające na celu popularyzację badań laboratoryjnych w szkołach. Idąc z duchem czasu, zależy nam na rozwijaniu uzdolnień naukowych i inżynierskich młodzieży.
Dział Edukacji i Szkoleń Narodowego Centrum Badań Jądrowych w Świerku oraz Instytut Fizyki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie przygotowali dwie inicjatywy dla szkół i uczniów. Pierwsza z nich to XIX edycja prestiżowego konkursu dla uczniów „Fizyczne Ścieżki”, a druga „Detektory dla szkół” to propozycja skierowana do placówek zainteresowanych dokonywaniem pomiarów promienia jonizującego w swoich pracowniach fizycznych.
Konkurs „Fizyczne Ścieżki” adresowany jest do uczniów klas 7 i 8 szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych i polega na przygotowaniu przez uczniów autorskich prac z zakresu fizyki. Jest o co walczyć, ponieważ na laureatów konkursu – oprócz pobytu w siedzibie Narodowego Centrum Badań Jądrowych, konkurs otwiera także szansę na uzyskanie indeksu studenta na wybranych polskich uczelniach.
„Podczas mojego pobytu naukowego w NCBJ miałem niesamowitą okazję zanurzenia się w fascynującym świecie fizyki. Mogłem zobaczyć, jak wygląda praca w naukowym ośrodku badawczym z najbliższej perspektywy. Z dużym zaciekawieniem podziwiałem wiele aktualnie trwających projektów, które są czystym wykorzystaniem fizyki w praktycznych zastosowaniach” – wspomina Paweł Wakuluk, laureat I nagrody w kategorii Pokaz Zjawiska Fizycznego XVIII edycji Konkursu.
Szczegóły konkursu wraz z regulaminem znajdziecie Państwo w linku:
Program Edukacyjny Działu Edukacji i Szkoleń Narodowego Centrum Badań Jądrowych „Detektory dla szkół” adresowany do szkół poszerza zakres doświadczeń i badań fizycznych prowadzonych w klasie i – pod względem naukowym – stanowi bardzo interesującą ofertę. Warto wziąć udział w programie, ponieważ jego uczestnicy będą mieli możliwość nieodpłatnego wypożyczenia dydaktycznych liczników Geigera-Müllera i liczników promieniowania kosmicznego CosmicWatch. Otrzymają także pakiet szkoleń przez Internet z zakresu użycia wyżej wymienionych liczników oraz pomoc merytoryczną. Od szkoły zgłaszającej się programu oczekujemy przygotowania projektu, w ramach którego uczniowie będą mierzyli promieniowanie jonizujące przy pomocy wypożyczonego sprzętu.
Szczegóły programu znajdziecie Państwo w linku:
https://www.ncbj.gov.pl/deis/detektory-dla-szkol
Informacje o projektach: konkursie dla uczniów oraz programie dla szkół znajdziecie Państwo także na stronie Kuratorium Oświaty w Krakowie: https://kuratorium.krakow.pl/zaproszenie-do-udzialu-w-projektach-edukacyjnych-narodowego-centrum-badan-jadrowych-3/
Historia pogranicza nie daje się zamknąć w prostych narracjach. To obszar napięć, przenikania się wpływów, zmiennych granic i tożsamości kształtowanych na styku kultur. Z myślą o nauczycielach, którzy chcą tę złożoność świadomie i rzetelnie przekazywać młodemu pokoleniu, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Ośrodek w Nowym Sączu, przygotowało III edycję Akademii POGRANICZE 2026. Burzliwe dzieje Śląska, wpisaną […]
Debaty o edukacji często koncentrują się na pojedynczym nurcie – matematyce albo fizyce, metodach lub programach. Tymczasem spotkanie zorganizowane 3 grudnia w MCDN Ośrodku w Nowym Sączu celowo porzuciło tę logikę. Zamiast rozpatrywać nauczanie ścisłe w odseparowanych blokach, uczestnicy otrzymali szeroki, wielowarstwowy obraz, w którym edukacja staje się przestrzenią odkrywania, eksperymentowania i budzenia ciekawości. Konferencja […]