Jednym z działań zaplanowanych w ramach projektu „Cyberświadomi” była, zorganizowana przez MCDN Ośrodek w Tarnowie, debata oksfordzka połączoną z galą konkursową.
Teza debaty przeprowadzonej 14 grudnia br. brzmiała: „Rozwój mediów społecznościowych przyniósł nam więcej szkód niż pożytku”. Debatowały drużyny z II Liceum Ogólnokształcącego im. hetmana Jana Tarnowskiego w Tarnowie oraz z Zespołu Szkół Mechaniczno-Elektrycznych Technikum nr 4 im. Tadeusza Tertila w Tarnowie.
Marszałkiem debaty był Marcin Lewandowski, prowadzący Tarnowską Ligę Debatancką.
Obie strony Propozycji i Opozycji prezentowały wysoki poziom umiejętności retorycznych, krytycznego myślenia, przekonującego toku argumentacji oraz precyzyjnego planowania wypowiedzi w wyznaczonym czasie. Mówcy i doradca, w ambitnej rywalizacji, wykazali siłę trafnej argumentacji.
Debata przekonująco odzwierciedlała istotę tezy, pokazała jej aktualność i wzbudziła duże emocje po obu stronach. Zwyciężyła drużyna ZSME, która broniła tezy. Uzasadnienie wyboru zespołu przedstawił Andrzej Król, sędzia główny debaty. Na koniec, obie drużyny pogratulowały sobie wystąpień.
Po tym emocjonującym „starciu” odbyła się uroczysta gala podsumowująca konkurs „Czy media społecznościowe szkodzą czy pomagają w komunikacji?”. Jego celem było wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego nawigowania w sieci, krytycznej analizy informacji, narzędzi i materiałów opartych na sztucznej inteligencji, które są dostępne w sieci. Zadaniem uczestników było przygotowanie infografiki o walorach edukacyjnych stanowiącej odpowiedź na postawione w tytule konkursu pytanie. Nadesłane prace konkursowe prezentowały bardzo wysoki poziom wiedzy, kreatywności i umiejętności uczestników.
W trakcie gali wręczono nagrody i wyróżnienia uczniom i ich opiekunom.
Wyniki konkursu na najlepszą infografikę: „Czy media społecznościowe szkodzą czy pomagają komunikacji między ludźmi”:
I miejsce: Weronika Zarabska – Szkoła Podstawowa im. płk Narcyza Wiatra w Gostwicy
II miejsce: Aleksandra Pędzisz – Szkoła Podstawowa nr 1 im. Stanisława Jachowicza w Bochni
III miejsce: Patrycja Czekaj – Szkoła Podstawowa nr 1 im. św. Józefa w Kaszowie
Wszystkim uczestnikom dziękujemy i gratulujemy fantastycznych pomysłów!
Nie ustajemy w promowaniu zdrowego stylu życia, aktywnego wypoczynku, sprawności fizycznej i ciekawości świata. To właśnie dzięki Państwu – dyrektorom szkół, przedszkoli i placówek oświatowych oraz dzięki nauczycielom i wychowawcom, możemy najskuteczniej docierać do młodych ludzi i inspirować ich do czynnych form spędzania wolnego czasu.
W nowoczesnej edukacji szczególnie cenne są szerokie horyzonty i dalekowzroczne perspektywy, zwłaszcza te sięgające gwiazd. „Kosmiting Summit 2024 – kosmiczne perspektywy edukacji XXI wieku” to konferencja dotycząca nauczania oraz popularyzacji astronomii wśród uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.