17 lutego 2024 roku nauczyciele wychowania przedszkolnego mieli przyjemność uczestniczyć w niezwykłym wydarzeniu, jakim była konferencja „Inaczej, czyli jak? O alternatywnej edukacji, która sprzyja relacji”. Wydarzenie to było organizowane przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli (MCDN) Ośrodek w Krakowie we współpracy z Uniwersytetem Ignatianum w Krakowie.
Uroczystego otwarcia konferencji dokonała dr hab. Anna Królikowska, prof. UIK – Dziekan Wydziału Pedagogicznego oraz dr Łukasz Cieślik – dyrektor MCDN. Następnie podpisano porozumienie o współpracy pomiędzy MCDN a Wydziałem Pedagogicznym Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie
Wykład inauguracyjny wygłosiła dr hab. Jolanta Karbowniczek, którego tematem był nauczyciel wychowania przedszkolnego jako refleksyjny praktyk. Znakomite prelekcje były szansą do pogłębienia wiedzy i stanowiły wstęp do części warsztatowej. Anna Turska – dyrektor Froebel.pl opowiedziała o pedagogice freblowskiej i jej znaczeniu dla wychowania przedszkolnego. Dr Irena Pulak i dr Dorota Zdybel mówiły o edukacji dla zrównoważonego rozwoju oraz rozwijaniu kompetencji STEAM w wychowaniu przedszkolnym. W czasie przerwy uczestnicy mogli zapoznać się z ofertą wystawców, przyjrzeć się propozycjom pomocy dydaktycznych oraz publikacjom przydatnym w pracy pedagoga.
Kolejną częścią konferencji były warsztaty, każdy uczestnik wziął udział w dwóch. Był to czas na praktyczne działania i poznanie różnorodnych metod tak, aby każdy nauczyciel opuścił progi Uniwersytetu napełniony pozytywną energią i chęcią do działania i wprowadzania innowacji w pracy z dziećmi. Spotkaliśmy się m.in. z pedagogiką freblowską, pedagogiką M. Montessori, Reggio Emilia oraz pedagogiką leśną. Nie zabrakło warsztatów dotyczących dociekań filozoficznych z dziećmi, zajęć rozwijających myślenie krytyczne czy myślenie naukowe.
Słowa klucze, które towarzyszyły uczestnikom i prelegentom to z całą pewnością ZABAWA, NATURA, RELACJE. Wspólnie poszukiwaliśmy rozwiązań oraz inspiracji do wzbogacenia i podniesienia jakości pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu.
Dziękujemy organizatorom, prelegentom, wystawcom a przede wszystkim nauczycielom, którzy chcieli ten dzień spędzić poszukując nowych metod i nowego spojrzenia na wychowanie przedszkolne.
Historia pogranicza nie daje się zamknąć w prostych narracjach. To obszar napięć, przenikania się wpływów, zmiennych granic i tożsamości kształtowanych na styku kultur. Z myślą o nauczycielach, którzy chcą tę złożoność świadomie i rzetelnie przekazywać młodemu pokoleniu, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Ośrodek w Nowym Sączu, przygotowało III edycję Akademii POGRANICZE 2026. Burzliwe dzieje Śląska, wpisaną […]
Debaty o edukacji często koncentrują się na pojedynczym nurcie – matematyce albo fizyce, metodach lub programach. Tymczasem spotkanie zorganizowane 3 grudnia w MCDN Ośrodku w Nowym Sączu celowo porzuciło tę logikę. Zamiast rozpatrywać nauczanie ścisłe w odseparowanych blokach, uczestnicy otrzymali szeroki, wielowarstwowy obraz, w którym edukacja staje się przestrzenią odkrywania, eksperymentowania i budzenia ciekawości. Konferencja […]