Rozpoczęliśmy nowy rok szkolny inspirującym wydarzeniem w Akademii Oceniania – konferencją inauguracyjną pt. „Ocenianie sprzyjające uczeniu się”, która dostarczyła uczestnikom wielu cennych informacji i praktycznych wskazówek.
Konferencję, która miała miejsce 5 września br. otworzył dr Łukasz Cieślik, dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli podkreślając znaczenie refleksji nad ocenianiem w codziennej pracy nauczyciela.
Główny punkt wydarzenia tj. wykład dr Gabrieli Olszowskiej, Małopolskiego Kuratora Oświatowy pt. „O!cena w szkole – co na to przepisy?” dostarczył niezwykle wartościowych informacji na temat prawa oświatowego i jego zastosowania w praktyce szkolnej. Uczestnicy mogli zgłębić wiedzę na temat przepisów mogących realnie wesprzeć nauczycieli w budowaniu efektywnego procesu oceniania.
Kolejny wykład dra Karola Dudka-Różyckiego pt. „Ocenianie ABC Nauczyciela. Prawo Oświatowe a realia” pokazał, jak przepisy oświatowe przekładać na codzienną pracę z uczniami. Dyskusje, które wywiązały się wokół tematu potwierdziły, że ocenianie może być narzędziem wspierającym rozwój uczniów, jeśli jest ono właściwie zrozumiane i stosowane.
W panelu dyskusyjnym pt. „Jak oswoić ocenianie, aby stało się sojusznikiem uczących się” dr Karol Dudek-Różycki, dr Kinga Wierzbicka, Agata Wójcik, Katarzyna Cieciura i dr Mariusz Stinia przekazali wiele cennych wskazówek do wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej. Ponadto uczestnicy panelu zwrócili uwagę na kluczową rolę informacji zwrotnej, samooceny oraz współpracy z rodzicami w budowaniu efektywnego systemu oceniania.
Podsumowania konferencji dokonała dr Małgorzata Dutka-Mucha, wicedyrektor MCDN ds. Ośrodka w Krakowie, w którym podkreśliła znaczenie pogłębiania wiedzy z zakresu prawa oświatowego oraz wymiany doświadczeń w realizacji zadań związanych ze wspieraniem uczniów w procesie uczenia się.
Warto wspomnieć, że Akademia Oceniania planuje w roku szkolnym 2024/2025 kolejne spotkania dające możliwość dalszego kształcenia i wymiany doświadczeń w środowisku nauczycieli.
W ramach cyklu będziemy nadal omawiać praktyczne aspekty oceniania, a także dostarczać narzędzi, które pomogą Państwu jeszcze lepiej wspierać uczniów w ich rozwoju. Szczegółowy harmonogram przekażemy wkrótce.
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.