5 lutego br. w Ośrodku MCDN w Tarnowie odbyło się regionalne spotkanie Doradców ds. Dostępności Uczenia się w ramach realizacji projektu ”Szkoła dostępna dla wszystkich”. Uczestnicy spotkania dzielili się własnymi doświadczeniami i obserwacjami dotyczącymi przebiegu projektu.
Projekt ASA realizowany jest w całej Polsce: w szkołach, przedszkolach i placówkach doskonalenia nauczycieli. Beneficjentami projektu są nauczyciele specjaliści, nauczyciele przedmiotowi oraz rodzice i uczniowie. W województwie małopolskim w projekcie bierze udział 38 przedszkoli, 31 szkół podstawowych i 2 szkoły ponadpodstawowe.
Celem projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” jest wzmocnienie kompetencji nauczycieli i nauczycieli specjalistów w zakresie udzielania adekwatnego wsparcia dzieciom i uczniom z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, sprzyja także integracji zróżnicowanego środowiska grupy czy klasy. Dzięki udziałowi w projekcie, nauczyciele specjaliści zyskują szerszy dostęp do merytorycznej wiedzy i kształcą konkretne umiejętności w dziedzinie realnego wspierania uczniów.
W trakcie spotkania nauczyciele omówili i dokonali oceny stopnia realizacji i efektywności działań projektowych w swoich szkołach. Pracując w grupach, wymieniali doświadczenia i spostrzeżenia dotyczące czynników zarówno wspierających, jak i tych, które utrudniały wdrażanie interwencji w placówkach. W trakcie dyskusji omówili działania, jakie podjęli, by sprostać wyzwaniom związanym z realizacją projektu oraz sposoby maksymalnego wykorzystania dostępnego wsparcia.
Spotkanie prowadziła Małgorzata Dadura, specjalista ds. kontaktu z interesariuszami projektu UNICEF-ASA Zespół Dostępności Edukacji oraz dr Mariola Komorowska, wojewódzka koordynator projektu. W wydarzeniu uczestniczyli specjalni goście: Joanna Jasiak, dyrektor Delegatury w Tarnowie Kuratorium Oświaty w Krakowie oraz Stanisław Srebro, starszy wizytator Delegatury w Tarnowie Kuratorium Oświaty w Krakowie.
Projekt realizuje Instytut Badań Edukacyjnych przy wsparciu Ministerstwa Edukacji Narodowej i UNICEF-ASA (Accessible School for All).
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.