W ostatnim czasie rosnącą uwagę poświęca się kondycji psychicznej uczniów, co wynika m.in. z szybkich przemian społecznych, narastającej presji szkolnej oraz skutków pandemii COVID-19. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży coraz częściej postrzegane jest jako jedno z najważniejszych wyzwań, przed którymi stoi współczesna edukacja.
Celem organizowanej konferencji jest propagowanie wiedzy z zakresu kondycji psychicznej uczniów. Dbanie o dobrostan psychiczny uczniów to nie jednorazowe działanie, lecz proces wymagający współpracy szkoły, rodziny i instytucji wsparcia. Wczesne rozpoznanie problemów i wdrożenie odpowiednich strategii może zapobiec ich pogłębianiu się i dać uczniom realne szanse na harmonijny rozwój emocjonalny i edukacyjny. Wykładowcami na konferencji będą: dr Roman Solecki – Dyrektor Krakowskiego Instytutu Logoterapii, pracownik Kliniki Psychiatrii Dorosłych, Dzieci i Młodzieży Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, który w wystąpieniu „Przeciwdziałanie kryzysom egzystencjalnym i zaburzeniom psychicznym uczniów i nauczycieli” przedstawi raport z badań przeprowadzonych wśród uczniów i nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych w Małopolsce; Magdalena Mól – psycholog, psychoterapeuta indywidualny, grupowy, par i rodzin, wykładowca akademicki, współzałożycielka Centrum Terapii Wieku Rozwojowego Krakowska 3 w wystąpieniu „Symptomy kryzysu psychicznego u dzieci i młodzieży” wskaże sygnały, na które powinni być wyczuleni nauczyciele i specjaliści, gdyż tylko wczesne zauważenie takich sygnałów umożliwia szybką reakcję i skierowanie dziecka do odpowiedniego wsparcia; Agnieszka Latos – dyrektor Specjalistycznej Poradni Profialktyczno – Terapeutycznej w Tarnowie, psycholog, socjolog, psychoterapeuta, socjoterapeuta, instruktor programów profilaktycznych, w wystąpieniu „Depresja i kryzys suicydalny u dzieci i młodzieży – praktyczne wskazówki do pracy” odpowie na fundamentalne pytanie : Jak rozpoznawać i reagować na depresję oraz myśli samobójcze u uczniów? Wskaże praktyczne podejście do interwencji.
Historia pogranicza nie daje się zamknąć w prostych narracjach. To obszar napięć, przenikania się wpływów, zmiennych granic i tożsamości kształtowanych na styku kultur. Z myślą o nauczycielach, którzy chcą tę złożoność świadomie i rzetelnie przekazywać młodemu pokoleniu, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Ośrodek w Nowym Sączu, przygotowało III edycję Akademii POGRANICZE 2026. Burzliwe dzieje Śląska, wpisaną […]
Debaty o edukacji często koncentrują się na pojedynczym nurcie – matematyce albo fizyce, metodach lub programach. Tymczasem spotkanie zorganizowane 3 grudnia w MCDN Ośrodku w Nowym Sączu celowo porzuciło tę logikę. Zamiast rozpatrywać nauczanie ścisłe w odseparowanych blokach, uczestnicy otrzymali szeroki, wielowarstwowy obraz, w którym edukacja staje się przestrzenią odkrywania, eksperymentowania i budzenia ciekawości. Konferencja […]