Pierwsze Sympozjum Edukacji Globalnej w Krakowie stało się przestrzenią do wspólnego dialogu i refleksji nad wyzwaniami, jakie niesie współczesna edukacja – ze szczególnym uwzględnieniem międzynarodowych inspiracji w pracy z małym dzieckiem. Wydarzenie podkreśliło znaczenie pierwszego etapu w rozwoju dziecka i otworzyło nowy cykl spotkań oraz szkoleń w obszarze edukacji globalnej.
Sympozjum, współorganizowane przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Krakowie oraz Akademię Ignatianum w Krakowie, odbyło się w dniach 21–22 sierpnia 2025 r. i zgromadziło ekspertów z Polski i zagranicy, oferując bogaty program wykładów oraz warsztatów.
Zakres tematyczny sympozjum obejmował m.in.:
- Pedagogika Montessori i samodzielność dziecka – wprowadzenie w temat samodzielności w nabywaniu „życiowych doświadczeń”, na podstawie pedagogiki Marii Montessori przybliżyły: Prof. Paola Trabalzini z Uniwersytetu Lumsa we Włoszech oraz Prof. UIK dr hab. Barbara Surma – Prodziekan uniwersytetu Ignatianum w Krakowie.
- Wspieranie dzieci z rodzin migracyjnych – prezentacja skutecznych strategii rozwoju językowego i wzmacniania kompetencji rodzicielskich, z uwzględnieniem niemieckich programów Rucksack-KiTa i Rucksack-Schule, omówiona została przez Joannę Mix.
- Edukacja matematyczna – od aplikacji MathCityMap dr Stefana Rollnika z Uniwersytetu Rostock, która motywuje uczniów do odkrywania matematyki na świeżym powietrzu dzięki grywalizacji i pracy w grupie, do podróży przez różne kultury liczenia (japoński soroban, inkaska yupana, azjatyckie sangi), zaprezentowanej przez Karola Sieńkowskiego.
- Edukacja muzyczna i rozwój dziecka – wykorzystanie muzyki ludowej i klasycznej do rozwijania wrażliwości i aktywnego słuchania poprzez zabawę i ruch, przedstawione przez Carole Wileman i Lena Tylera trenera metody Kodaly z Wielkiej Brytanii.
- Bajkoterapia – skutecznym narzędziem wsparcia i stymulatorem rozwoju dzieci, czyli o terapeutycznej roli książki w rozwoju dziecka opowiedziała dr Wandę Matras-Mastalerz z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
- Edukacja na poziomie szkoły podstawowej w Wielkiej Brytanii – doświadczenia i obserwacje Barbary Tylec polskiej nauczycielki pracującej w szkolnictwie brytyjskim dotyczące edukacji najmłodszych dzieci poparte zostały przykładami skutecznych praktyk dydaktycznych i wychowawczych.
- Nowoczesne technologie w edukacji – tworzenie szkoły przyjaznej uczniowi, inspirowanie nauczycieli do nowych działań i wykorzystanie narzędzi takich jak Wakelet i Canva, zaprezentowane przez Mirosława Barcia.
- Komunikacja z rodzicami – skuteczne sposoby rozmów o trudnościach małego dziecka, by szybko i skutecznie reagować przedstawiła Magdalena Medyńska z Centrum Diagnozy i Terapii Małego Dziecka Fiklon w Krakowie.
- Jak tworzyć inkluzywną i emocjonalnie bezpieczną przestrzeń w klasie?– omówiła Karolina Kasperska z British Council, na podstawie pomysłów na praktyczne wdrażania inkluzji do polskich szkół i przedszkoli.
- Pedagogika przyrody w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolne – przybliżona została przez Magdalenę Dorosz, doradczynię metodyczną MCDN OK, w oparciu o pedagogikę freblowską i przedszkola leśne.
- Interdyscyplinarne projekty – tworzenie ciekawych projektów odkrywających zakątki świata pokazała nam Magdalena Moll – Musiał wraz z mężem Marcinem.
Wydarzenie odbyło się pod patronatem:
- Marszałka Województwa Małopolskiego Łukasza Smółki,
- Małopolskiej Kurator Oświaty dr Gabrieli Olszowskiej,
- Hejnału Oświatowego MCDN.
I Sympozjum Edukacji Globalnej pokazało, jak potrzebna jest przestrzeń do wymiany doświadczeń i refleksji nad współczesną edukacją. Dziękujemy wszystkim uczestnikom za liczną obecność, otwartość i zaangażowanie – to właśnie dzięki Wam udało się stworzyć wyjątkową atmosferę i zapoczątkować nową tradycję spotkań w obszarze edukacji globalnej.
Szczególne podziękowania kierujemy do naszych partnerów i wystawców, którzy wsparli wydarzenie:
Do zobaczenia na kolejnych wydarzeniach w ramach Globalnych Mostów Edukacji!
Zobacz galerię