23.10.2025

„Życie jest dobrem: edukacja, rodzina, praca. Wyzwania dla nowoczesnej edukacji” – po konferencji

23 października 2025 roku w Kampusie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie odbyła się ogólnopolska konferencja naukowa „Życie jest dobrem: edukacja, rodzina, praca. Wyzwania dla nowoczesnej edukacji”. Wydarzenie zgromadziło liczne grono przedstawicieli środowisk naukowych, edukacyjnych i wychowawczych, którzy wspólnie podjęli refleksję nad kondycją współczesnej szkoły oraz nad tym, jak wspierać rozwój człowieka w zmieniającym się świecie.

Konferencję otworzyli przedstawiciele organizatorów: Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie, Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II oraz Instytutu Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie. W słowach powitalnych podkreślono znaczenie współpracy między edukacją, rodziną i środowiskiem pracy w kształtowaniu integralnego rozwoju człowieka.

W ramach spotkania została podpisana umowa o współpracy pomiędzy Małopolskim Centrum doskonalenia Nauczycieli a Wydziałem Nauk Społecznych UPJPII. 

Podczas sesji plenarnej zaproszeni prelegenci poruszali tematy tożsamości współczesnej szkoły, edukacji aksjologicznej oraz roli wartości w wychowaniu. Wystąpienia dotyczyły także wyzwań, jakie niesie ze sobą dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość społeczna i kulturowa oraz nowych kategorii pedagogicznych, takich jak radość i smutek – emocji, które towarzyszą procesowi uczenia się i wychowania.

Dwie sekcje tematyczne dały dwa spojrzenia na emocje w edukacji

Obrady w sekcjach tematycznych umożliwiły pogłębioną dyskusję i wymianę doświadczeń między uczestnikami.

W sekcji „Doświadczenie radości i smutku w procesie kształcenia” nauczyciele, pedagodzy i psychologowie zastanawiali się, jak budować w szkole przestrzeń do przeżywania emocji oraz jak wspierać uczniów w rozumieniu i wyrażaniu swoich uczuć. Podkreślano rolę nauczyciela jako przewodnika emocjonalnego i wychowawcy, który potrafi towarzyszyć uczniom zarówno w sukcesach, jak i w trudnościach.

Druga sekcja – „Kondycja psychiczna młodzieży” – koncentrowała się na potrzebach psychicznych i społecznych uczniów. Dyskutowano o potrzebie tworzenia systemowych rozwiązań wspierających zdrowie psychiczne młodych ludzi oraz o znaczeniu empatii i dialogu w relacjach szkolnych.

Uczestnicy zgodnie podkreślili, że konferencja była nie tylko przestrzenią naukowych analiz, ale także spotkaniem pełnym życzliwości, otwartości i inspiracji. Wymiana doświadczeń pomiędzy nauczycielami, badaczami i praktykami pozwoliła spojrzeć na edukację jako na wspólne dobro, które wymaga troski i współodpowiedzialności.

Wśród mocnych stron wydarzenia wymieniano także możliwość pracy w mniejszych grupach, przyjazną atmosferę, atrakcyjną formę prezentacji oraz doskonałą organizację – od starannie przygotowanych materiałów konferencyjnych po pyszny bufet.

Jak podsumowali uczestnicy, konferencja była „inspirująca, profesjonalna i potrzebna”. 

Partnerem wydarzenia było Centrum Modlitwy i Dialogu w Oświęcimiu, które wspiera działania promujące postawę dialogu i wzajemnego zrozumienia w edukacji.

Galeria zdjęć z wydarzenia

wróć do listy aktualności
arrow
Facebook
YouTube