Niestandardowe spojrzenie na historię, kulturę i tradycję to cel projektu realizowanego we współpracy Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Muzeum Zamek w Oświęcimiu.
Projekt „Sztuka łączenia. Edukacja w szkole i w muzeum” skierowany jest do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którzy w swojej pracy zainteresowani są edukacją formalną i nieformalną z wykorzystaniem różnych metod dydaktycznych, eksponatów i wystaw muzealnych. 4 marca odbyło się pierwsze spotkanie zatytułowane „Księstwo Oświęcimskie i Zatorskie w XVI wieku na przykładzie mapy St. Porębskiego z 1592 roku”, które dotyczyło – w części metodologicznej – wykorzystania kartografii w dydaktyce z uwzględnieniem zapisów podstawy programowej. Druga część miała charakter spotkania z eksponatem; została zaprezentowana mapa St. Porębskiego ze zbiorów muzeum, a następnie pracowano z reprintem XVI-wiecznej mapy. Spotkanie zakończyło się zwiedzaniem wystawy pt. „W przestrzeniach historii. Dzieje miasta Oświęcimia” w kontekście lekcji muzealnej.
Łączenie edukacji szkolnej z muzealną to forma doskonalenia bardzo atrakcyjna dla nauczycieli; prezentuje innowacyjne rozwiązania metodologiczne i warsztatowe łatwe do wykorzystania w pracy z uczniem.
Kolejne spotkanie będzie poświęcone medycynie i zielarstwu oraz starodrukom w oparciu o XVI-wieczny zielnik znajdujący się w zbiorach muzeum. O szczegółach będziemy informować na bieżąco.
8 maja br. Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodek w Tarnowie zaprasza wszystkich zainteresowanych nauczycieli wychowania fizycznego na warsztaty stacjonarne „Metodyka nauczania biegów średnich i długich oraz wykorzystanie nowoczesnych pomocy dydaktycznych na zajęciach wychowania fizycznego”.
Inspirujemy do działań na rzecz klimatu i propagowania edukacji klimatycznej, ponieważ dbałość o środowisko przyrodnicze to wspólna odpowiedzialność i przywilej przynoszące wymierne i wielowymiarowe korzyści. Konferencją pt. „Złap oddech! Zielono mi!” 24 kwietnia br. zainaugurowano III Małopolskie Forum Przedmiotów Przyrodniczych.