Przepisy prawa oświatowego dają dyrektorom szkół i doradcom zawodowym dużą swobodę w zakresie sposobów realizacji w szkołach obowiązkowych zajęć z zakresu doradztwa zawodowego. Ta swoboda – w obliczu wprowadzonego od 26 marca 2020 roku obowiązku zdalnego nauczania – stała się dodatkowym wyzwaniem. Szkolni doradcy zawodowi odnaleźli się w nowych warunkach.
Utworzenie w MCDN sieci doradców zawodowych i aktywność jej uczestników sprawiły, że dość szybko 20-osobowa grupa zaczęła skutecznie wspierać się w realizacji zadań dydaktycznych. Zróżnicowanie grupy, w której są zarówno doradcy ze szkół podstawowych jak i zawodowych, korzystnie wpływa na zawartość poszczególnych modułów kursu czy przebieg dyskusji.
Współpracujemy – zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami w następujących obszarach: Zdalne nauczanie – Pomysły na zajęcia – Aktualizacja wiedzy.
Platforma sieci doradców zawodowych została przez jej koordynatora – Mariolę Kozak skonfigurowana tak, by każdy uczestnik sieci miał dostęp do sprawdzonych i przydatnych materiałów tak, aby informacji bezwzględnie przydatnych w pracy, np. regulacji prawnych, nie musiał szukać poza siecią. Dla wysokiej jakości pracy doradców równie ważna, jak wiedza specjalistyczna, jest świadomość zagrożeń wynikających z warunków nauczania zdalnego. Nie wiemy, jaki będzie wpływ epidemii na rynek pracy, na rozwój różnych gałęzi gospodarki. Wiemy natomiast, że w sytuacji niepewności inaczej projektujemy swoją przyszłość, wyrażamy marzenia czy podejmujemy wyzwania.
Na szczególną uwagę w pracy sieci zasługuje wszystko to, co z aktualizacją wiedzy doradczej jest związane. Rozwój nauki i techniki przyczynił się do znaczących zmian w edukacji i na rynku pracy. Zmieniają się trendy w zatrudnieniu. Życie przeniosło się do Internetu. Odwołane dni otwarte szkół ponadpodstawowych czy uczelni wyższych utrudniają kandydatom wybór własnej przyszłości. Doradcy zawodowi chcą i muszą być z tymi zagadnieniami na bieżąco.
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.