Jak pracować z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zdalnie? Jak realizować zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego w nauczaniu online i czy jest to możliwe? Jak wspierać rodziców w czasie ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty?
Na te i inne ważne pytania, z którymi spotykają się na co dzień nauczyciele współorganizujący kształcenie dzieci niepełnosprawnych, dyskutujemy w trakcie spotkań sieci współpracy i samokształcenia. Celem naszych działań jest wypracowanie metod i form pracy, które przy nauczaniu zdalnym zapewnią efektywną realizację podstawy programowej i usprawnią zaburzone funkcje na miarę możliwości psychofizycznych ucznia.
Uczestnicy sieci pracują wokół kilku zaproponowanych tematów. Biorą udział w forach dyskusyjnych. Wymieniają się materiałami i doświadczeniami zdobytymi w trakcie bieżącej pracy w warunkach edukacji zdalnej. Pracując w sieci, nauczyciele dzielą się ćwiczeniami, materiałami, stronami do tworzenia zadań, testów. W naszej bazie znalazła się m. in. „Bajka o złym królu wirusie i dobrej kwarantannie” udostępniona przez panią Gabrielę Marciniec.
Jednym z przykładów dobrej praktyki jest propozycja pani Anny Ptaszek: Moi uczniowie mają problem z czytaniem, nie chcieli też ćwiczyć tej umiejętności. Po konsultacjach z rodzicami zaproponowałam rozwiązanie, które doprowadziło do rozwiązania tego problemu. Ustaliliśmy wprowadzenie zasady codziennego czytania i dokumentowania tej czynności – ważne było, żeby uczeń sam wziął odpowiedzialność za wywiązywanie się z obowiązku, a tym samym wzrosła jego samoocena dotycząca odpowiedzialności. Podczas spotkań online proszę uczniów o pokazanie uzupełnionej tabelki, fajnie ze sobą rywalizują i starają się nie mieć braków. U nas zadziałało świetnie, dlatego chciałam podzielić się moim doświadczeniem na forum. Rodzice mówią, że uczniowie sami z chęcią sięgają po książki. Może u Was też się sprawdzi.
Odpowiadając na potrzeby organizacji kształcenia specjalnego już 4 czerwca zapraszamy na webinarium online dla nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych dedykowane pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zapraszamy do zapisów w Systemie Rezerwacji Szkoleń: Czy współpraca się opłaca? Współdziałanie nauczycieli ze specjalistami w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Serdecznie zapraszamy małopolskie szkoły do udziału w kolejnej edycji badań dotyczącej kondycji psychicznej młodzieży i nauczycieli. Badania realizowane są przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Wokół zdrowia psychicznego” – „Od napięcia do równowagi – strategie radzenia sobie ze stresem w edukacji”. 29 października odbędzie się konferencja online, której celem jest refleksja nad zjawiskiem stresu w szkole.