Subtelna myśl antyku leżąca u podstaw koncepcji człowieka i jego roli w świecie istotnie wpływa na kształt współczesności. Starożytna retoryka, literatura, filozofia, sztuka, w tym sztuka użytkowa, sport, historia i matematyka to przykłady dziedzictwa kulturowego, bez którego cywilizacyjnie bylibyśmy obecnie w zupełnie innym miejscu. Dlatego warto nieustannie pogłębiać wiedzę uczniów na temat naszych korzeni i wciąż żywych źródeł kultury starożytnej.
18 kwietnia br. MCDN Ośrodek w Tarnowie we współpracy z Instytutem Archeologii Klasycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego i Muzeum Ziemi Tarnowskiej zorganizował konferencję naukowo-dydaktyczną dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych „Apetyt na antyk – inspiracje edukacyjne dla nauczycieli”.
Podczas konferencji zostały zaprezentowane rozwiązania metodyczno-interpretacyjne dotyczące realizacji spuścizny kultury antycznej w procesie edukacyjno-wychowawczym.
Dr Kamil Kopij z Instytutu Archeologii Klasycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego wygłosił prelekcję na temat przemówień rzymskich we współczesnym kinie historycznym z uwzględnieniem wykorzystania nowoczesnych technologii.
Dr Małgorzata Wilgucka, doradca metodyczny PCEN w Rzeszowie przedstawiła propozycje interpretacyjne utworu A. Stasiuka pt. „Miejsce” w kontekście antropologii kultury.
Z kolei Barbara Bułdys z Muzeum Ziemi Tarnowskiej zaprezentowała spacer edukacyjny po Tarnowie, który zachęcał nauczycieli i uczniów do kreatywnego obcowania z kulturą.
Na koniec zostały przedstawione przykłady dobrych praktyk ze szkół, które realizowały konkurs na projekt edukacyjny „Antyczne wariacje”.
Serdecznie dziękujemy wszystkim prelegentom i uczestnikom za inspirujące spotkanie.
Międzynarodowe Centrum Targowo-Kongresowe EXPO Kraków, ul. Galicyjska 9. Wydarzenie zorganizowane wspólnie z małopolskimi uczelniami, instytutami naukowymi i branżowymi centrami umiejętności dla uczniów szkół ponadpodstawowych studentów/doktorantów oraz wszystkich osób dorosłych zainteresowanych rozwojem zawodowym.
Biznes i zarządzanie to przedmiot, który zastąpił w szkołach ponadpodstawowych podstawy przedsiębiorczości. W jego ramach uczniowie rozwijają kluczowe kompetencje przyszłości – współpracę, komunikację, kreatywność oraz innowacyjne podejście do wyzwań gospodarczych i społecznych.